Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dela ut DVD/CD enhet


laxhult

Rekommendera Poster

Hejsan!

Jag vill dela ut en DVD/CD spelare över nätverket hemma.

Det ser ut så här grovt.

Jag har

(En MCE Dator i teverummet WIN7.

En MCE Dator i barnrum1 WIN7.

En MCE Dator i teverum2 WIN7.

En MCE Dator i föräldarnasov WIN7.

En MCE Dator i köket WIN7.

En MCE Dator i toaletten WIN7.

Ett par servrar i källaren och nätverks skrivare m.m.)

 

Jag vill kunna stoppa i en DVD skiva i teverummet.

Samtidigt som jag vill dela ut dvd spelaren över nätverket den skall se ut som en lokal enhet på övriga datorer så man kan spela samma filmen i samtliga datorer. Jag vill inte bara dela ut resursen som jag har gjort idag då det gör att jag måste in och klicka på filen för att starta filmen. Då dvd spelaren ser ut som en mapp.

 

Kan någon hjälpa mig med detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har en inbyggd DVD-läsare i en dator och vill att den dyker upp som intern läsare i en massa andra datorer?

 

Det kan du nog glömma.

 

Att en massa separata enheter var för sig startar en läsning av filmen kommer att orsaka andra problem då läshuvudet kommer att få problem att serva alla. Jag hade tittat på ngn setup där du startar en mulicast-ström från den PC som spelar upp filmen o sedan kan vilken dator som helst i nätverket ansluta och se strömmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rolleyes.gifJa jag förstår detta tanken är inte att spela upp det på samtliga datorer på samma gång då skulle jag kunna starta en ström med VLC.

 

Jag kan självklart bara montera en externspelare via usb på datorn det är så att jag har byggt i datorn så att den inte skall synas eller höras i rummet.

 

Tanken vara att i teverummet kunna lägga i en dvd starta datorn på barnrummet. Välja spela dvd i MCE utan att behöva stata på filen i utdelningen som idag. För att göra det hela "fru vänligt".

 

Eftersom att det helatiden är nya filmer så tänkte jag att det hade varit enklare än att kopiera över filmerna till servern och mounta på datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom att det helatiden är nya filmer så tänkte jag att det hade varit enklare än att kopiera över filmerna till servern och mounta på datorn.

 

 

Själv tycker jag att ha all media på en server o sedan bara välja med fjärrkontrollen o köra ger högst WAF (Wife Acceptance Factor) :lol:

 

Kör Mediaportal med Moving Pictures - mycket nöjd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack ja det blir väl att lägga över nya filmer efter hand.

Något bra program för dvd-divx hade varit bra några tips?blush.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...