Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byte av Grafikkort


Stonebed

Rekommendera Poster

Jag har bestämt mig för att uppgradera mitt grafikkort och uppgraderingen heter NVIDIA Geforce GTS 240 I nuläget använder jag ATI Radeon HD 2400 XT

 

Dock så ser jag vissa skillnader mellan dessa två grafikkort när det gäller "inkoppling". På mitt gamla är det bara att "sticka in" och det är färdigt att starta. Dock på mitt nya så är inte bara grafikkortet mycket större, det är också 2 nya kablar. En liten och en större, men liten menar jag en liten vit "sockerbit" och en större "sockerbit" Vad är dessa kablar? Kan jag koppla in dem i de komponenter som jag har nu? Behöver jag dem?

 

Som ni märker är jag inte så haj på detta, så all hjälp välkomnas varmt :)

/ Stonebed

 

p.s jag antar att det är nödvändigt för er att veta mitt moderkort etc så jag har helt enkelt gjort en sökning med programmet Everest och sparat rapporten vilket jag bifogar. Om ni behöver bild på det nya grafikkortets kablar så kan detta ordnas!

Rapport_1.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är extra ström till grafikkortet. Tas direkt från nätaggregatet. Det är ingen fara det står alltid i manualen till grafikkortet om det är några oklarheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är extra ström till grafikkortet. Tas direkt från nätaggregatet. Det är ingen fara det står alltid i manualen till grafikkortet om det är några oklarheter.

 

Okej jag förstår. Jag antar att det är den lite större kontakten som går från grafikkortet som är strömmen, men undrar vad den lilla är? Den lite smala med en liten kontakt i sluten.

 

Jag har läst och det verkar som att jag behöver en 6pin PCI express connector. Jag tror inte att min dator är utrustad med en sådan då mitt gamla grafikkort inte behövde en egen strömförsörjning. Hur gör jag nu? Och förresten denna strömkabel som går från grafikkortet var ska den kopplas in? För om jag tittar så kanske jag hittar kontakten men var kan den tänkas sitta? Kommer den från min power supply box?

 

Hehe rörigt jag vet men men hoppas att det går att lösa :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej jag förstår. Jag antar att det är den lite större kontakten som går från grafikkortet som är strömmen, men undrar vad den lilla är? Den lite smala med en liten kontakt i sluten.

 

Jag har läst och det verkar som att jag behöver en 6pin PCI express connector. Jag tror inte att min dator är utrustad med en sådan då mitt gamla grafikkort inte behövde en egen strömförsörjning. Hur gör jag nu? Och förresten denna strömkabel som går från grafikkortet var ska den kopplas in? För om jag tittar så kanske jag hittar kontakten men var kan den tänkas sitta? Kommer den från min power supply box?

 

Hehe rörigt jag vet men men hoppas att det går att lösa :)

 

Hmm jag har då aldrig behövt något annat än en extra strömkontakt. Det gör inget om du inte har rätt kontakt på nätagget det ska finnas konverterare att köpa till dessa 6 pin-kontakter. Konverteraren brukar se ut som så att du har den där 6 pin-kontakten i ena änden och en vanlig molex i andra. En sån där rak kontakt med 4 pinnar eller hål(hane/hona) Fråga i en data-affär dom vet vad det är och har det.

Strömkabeln till grafikkortet är bara att koppla in från nätaggregatet.

 

Jag vet tyvärr inte vad det är för annan kontakt du pratar om. Den lilla alltså.

Det kan vara kabeln för ljudet. Om du vill ha ut ljudet via hdmi-utgången. Den ska kopplas till moderkortet en kontakt som heter spdif tror jag. Nu är jag inte säker på om det är det men jag kan inte tänka mig något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort det enda rätta! Beställde detta nätagg vilket betyder att jag kommer att ha en PCI-E kontakt, och dessutom så är denna på 460W vilket kommer att behövas då grafikkortet kräver minst 450W

 

Kommer uppdatera hur det går! :)

tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...