Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn hittar inte routern


tuzlak

Rekommendera Poster

Hej,

 

har problem med att datorn inte hittar min router (trådlöst). Jag hoppades på att det är routern som är problemet och tänkte ok löser problemet med att köpa en ny routern. Men är rädd nu att problemet ligger i datorn för att när jag kopplar datorn och routern med nätverkskabel så fungerar det. Kan det var nätverkskortet på datorn? Jag körde felsökning men fick svar att det fungerar korrekt. Om den nu är så att det är nätverkskortet undrar jag vad jag kan göra. Har surfat lite och hittat att det finns externa nätverkskort...kan det lösa mitt problem om det nu problmet ligger i datorn...om så hur använder man dessa externa nätverkskort?

 

skall lägga till att jag har belkin router som är 1 år gammal och det har fungerat för det mesta tiden...det är när jag stänger av datorn och startar den nästa morgon som problemet dyker upp...5 ggr av 10 så får jag samma problem som jag brukar lösa med att reseta eller koppla bort strömmen till routern och det har fungerat eller jag går in i routern inställningar och grejar där men nu kommer jag inte in i routern heller...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det fungerar när du kopplar dig mot routern med kabel, så går misstanken direkt till det trådlösa nätverkskortet, som av någon orsak inte fungerar, trasigt eller tillhörande drivrutiner som inte fungerar?

 

Bärbar eller Stationär dator?

Vad heter den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hp pavilion bärbar

 

skulle en ominstallation lösa problemet... undviker dock helst.

Vad gör man om det är nätverkskortet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hp pavilion bärbar

 

skulle en ominstallation lösa problemet... undviker dock helst.

Vad gör man om det är nätverkskortet?

 

Du kan testa att ominstallera drivrutinerna för det trådlösa kortet, det andra för kabel, fungerar ju.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur gör man det...ominstallera drivrutinerna bara?? Jag har ingen cd-skiva aldrig haft, för att installera ifrån...det finns när jag högerklickar på nätvkortet alternativet att avinstallera men i helsike installerar jag den på nytt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag hittade på hp hemsida för min dator (HP pavilion dv8000) detta men är osäker vilket jag skall ladda?

 

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareList?os=228&lc=en&dlc=en&cc=us&lang=en&product=500449

 

mitt nätverkskort är:

 

intel r pro wireless 3945abg network connection

 

sen hittar jag den här också och laddade hem .exe filen...

 

http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&DwnldID=18404&lang=eng

 

kan någon kunnig titta på det här och berätta om jag är på rätt spår....är inte så avancerad vad gäller sånt...är rädd att göra fel...att jag avinstallerar och sen inte installerar på rätt sätt eller något...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och det trådlösa nätverkskortet är påslaget/aktiverat?

 

så mycket kan jag iaf...svar ja

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag hittade på hp hemsida för min dator (HP pavilion dv8000) detta men är osäker vilket jag skall ladda?

 

http://h10025.www1.h...&product=500449

 

mitt nätverkskort är:

 

intel r pro wireless 3945abg network connection

 

sen hittar jag den här också och laddade hem .exe filen...

 

http://downloadcente...=18404&lang=eng

 

kan någon kunnig titta på det här och berätta om jag är på rätt spår....är inte så avancerad vad gäller sånt...är rädd att göra fel...att jag avinstallerar och sen inte installerar på rätt sätt eller något...

 

Du är på rätt spår, leta upp för ditt operativ och fortsätt, så får du se om det fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är på rätt spår, leta upp för ditt operativ och fortsätt, så får du se om det fungerar.

 

hej igen,

 

komm på en sak nu imorse...är det verkligen nätverkskortet som är problemet...varför hittar den alla mina grannars trådlösa nätverket/routrar...betyder det att nätverkskortet är ok iaf när det kan hitta andra men inte min???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du prövat om du kan ansluta till ett annat trådlöst nätverk?

 

de är alla låsta..om det är mina grannars nätverk du menar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

du skriver:

problemet dyker upp...5 ggr av 10 så får jag samma problem som jag brukar lösa med att reseta eller koppla bort strömmen till routern och det har fungerat eller jag går in i routern inställningar och grejar där men nu kommer jag inte in i routern heller...

 

Kanske fokus ska riktas mot din Belkin Router?

Har du gått igenom manualen, allt sitter inkopplat som det ska?

Vilken modell är det fråga om?

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

du skriver:

problemet dyker upp...5 ggr av 10 så får jag samma problem som jag brukar lösa med att reseta eller koppla bort strömmen till routern och det har fungerat eller jag går in i routern inställningar och grejar där men nu kommer jag inte in i routern heller...

 

Kanske fokus ska riktas mot din Belkin Router?

Har du gått igenom manualen, allt sitter inkopplat som det ska?

Vilken modell är det fråga om?

Mvh

Mats H

 

Hej Mats,

 

Det var min första tanke och hoppades på att det var routern för då kan jag åtgärda problemet lätt genom att köpa ny router. Men jag skrev här tidigare eller snarare frågade om det kanske inte var routern som var problemet för att när jag kopplar routern med tråd med datorn så fungerar det.

Som sagt var inne på nätverkskortet men är osäker nu om det är den för den hittar som sagt mina grannars trådlösa nätverk.

En tredje sak som händer i detta fall är att jag tidigare kunde komma in i router via 192.168.2.1 och greja där med olika kanaler och diverse för att åtgärda problemet, men nu kommer jag inte in??

 

Har mer eller mindre haft problem med routrar alltid till och från, alltid belkin, denna jag har nu är ett år gammal. Jag brukar stänga av datorn om inte varje kväll kanske varannan kväll och när jag startar på morgonen ibland strular router kanske inte 5 ggr av 10 men på 20-30 avstägningar så hände detta 1 gång.

 

Belkin router

model: FSD7234-4 V1

 

1. Kan det var nätverkskortet det är fel på även om det hittar grannarnas trådlösa nät?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En tredje sak som händer i detta fall är att jag tidigare kunde komma in i router via 192.168.2.1 och greja där med olika kanaler och diverse för att åtgärda problemet, men nu kommer jag inte in??
Menar du med en kabelansluten dator?

Kolla att du inte råkar ha ändrat routerns IP-adress. Du ser IP-adressen om du tar upp Kommandotolken (Start - Program - Tillbehör) och skriver:

ipconfig /all

Routerns IP-adress står då på raden som heter Standard gateway.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c00033108&tmp_task=prodinfoCategory&lc=en&dlc=sv&cc=se&lang=sv&product=1832444

 

 

Eftersom du har ett Intelkort för trådlöst nätverk så har du nog inte hittat rätt version av din dv8000

Länken ger anvisning vilka alternativ som finns för att hamna rätt bland versionerna.

 

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

LARSAS är säkert inne på en riktig väg, men eftersom du inte kan ändra inställningar i din Router, du skriver:

En tredje sak som händer i detta fall är att jag tidigare kunde komma in i router via 192.168.2.1 och greja där med olika kanaler och diverse för att åtgärda problemet, men nu kommer jag inte in??

 

så då blir jag fundersam, varför det inte går att modifiera inställningarna. Att du kommer åt routern via kabel och inte kan ansluta ytterligare en dator trådlöst, kan ju tyda på att dia konfiguration för trådlös anslutning bara, i nuläget, supportar en anslutning.

 

Men hur kan det komma sig att det inte går att ändra inställningar, bug i Routern? Något lösenord borta?

Lite Googlande, inte direkt ditt Case, men kan kanske trigga ngn ide!

http://portforward.com/english/routers/port_forwarding/Belkin/F5D7231-4v4.05/Xbox_Live_360.htm

Här Belkins supporsida:

http://www.belkin.com/support/product/?lid=en&pid=F5D7230-4&scid=221

Frekvent tappande av trådlöst nät:

http://www.belkin.com/support/article/?lid=en&pid=F5D7230-4&aid=2437&scid=221

 

Hoppas att detta kan vara till hjälp!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Jag löste problemet men för hur länge får vi se...jag vet inte vad som händer nästa gång jag stänger av datorn... Mats jag har bara en dator inte 2 st.

innan jag läste sista 2 svaren här Mats och Larsas så ringde jag Belkin support och fick lite hjälp men grovjobbet fick jag själv klura ut...först fick jag koppla bort strömen till routern och helst dra ut kabeln från vägen och låta det stå 30 min...det är nämligen så till de som känner belkin routrar att denna som jag har har 4 st ingångar + en modem ingång...jag hade hela tiden haft kopplat från vägen till router i ngn av dessa 4 utgångar och det har fungerat...men uppenbarligen enligt belkin support så skall det alltid vara från vägen in i modem ingång...jag fick det aldrig att fungera så av ngn märkligt anledning...enligt dem kan det fungera på båda sätt men rätt är i modem utgång...jag satte först så som han beskrev och la på luren men fick inte igång trådlöst internet...datorn kunde däremot hitta min routern och enligt den lilla skärmen i nedre högra hörnet så var jag kopplat till internet men kunde inte få fram ngn hemsida...till slut komm jag in i routern och grävde lite i inställningar, startade om datorn, kopplade av det trådlösa, logggade på igen och efter sista försöket innan jag beslöt att lägga av så fick jag det att fungera...men som sagt får vänta och se nästa gång jag stänger av och sätter på datorn...tack för att ni försökte hjälpa till...det är inte så lätt att förklara problemet än mindre att försöka hjälpa en på detta viset...jag kommer att återvända till den här tråden och kika vidare efter lösningar om det nu strular igen...särskilt de sista länkarna mats och larsas skickade skall jag läsa noga om problemet kvarstår...tack så länge....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...