Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Finska posten börjar öppna och skanna in brev. Åsikter?


jesper09

Rekommendera Poster

Idé'n är inte helt dum, även om det vore änn bättre att köra e-mail hela vägen, men frågan är hur trovärdig denna källa är?

 

Aprill skämt?

 

Mycket trovärdig källa. TechCrunch är en av nätets mest populära teknologinyhetssajter och har kring nio miljoner läsare. Dessutom skrev AFP om storyn senare på dagen - och massmedier kopierar inte varandras aprilskämt. Åtminstone gör en global nyhetsbyrå inte det:

http://news.yahoo.com/s/afp/20100401/tc_afp/finlandtechnologypost

 

Finlands största dagstidning har också skrivit om det, redan den sista mars:

http://bit.ly/aVWnmR

 

Tror du mig nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...och för att ytterligare övertyga er: Här är en finsk lokaltidning som har skrivit om det redan den 29 mars (på svenska): http://www.bbl.fi/artikel/4243

 

Okej, jag tror väll på dig då.

 

Frågan är bara varför man inte kan köra e-post direkt istället?

 

Vad är bättre med detta?

 

Den enda fördelen är att det håller kvar jobben istället för att allt blir automatiserat, men det är väll lite långsökt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal
Frågan är bara varför man inte kan köra e-post direkt istället?

 

Anledningen till att man inte kör e-post direkt är ju att avsändaren inte skickar det som e-post. Så frågan är ju snarare varför företagen skickar snigelpost till oss i stället för elektroniskt. Eftersom det är både billigare och miljövänligare att skicka elektroniskt kan det ju inte vara det som ligger bakom...

 

Jag tror att företagen tror att vi vill ha posten i form av papper. Eller så gör de det bara av gammal vana.

 

Hur som helst är ju finska postens idé en tydlig signal till företagen att deras kunder vill ha informationen elektroniskt, och då kan de ju gå över till det och slippa använda Posten som mellanhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig jag sett nått liknande om svenska postverket. Istället för att skicka brev kan företagen skicka brevet till posten (elektroniskt).

Posten tar sedan och skriver ut brevet lokalt. Man slipper på så sätt sortering till adressorter och transporten av pappersbreven genom Sverige, endast lokal transport på bestämmelse orten av pappersbrevet från Posten till Mottagare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Anmärkningsvärt hur man kan vifta bort sekretess- och integritetsskydd med en sådan här kommentar:

 

"indeed there are some concerns relating to the secrecy of correspondence when other people’s letters will be opened, but Tikka says that this is not an issue: “The staff doing the scanning are bound to secrecy. They do not read the contents of the letters.”

 

Yeah, right. UD-, försvars-, säkerhetsstjänst- och för den delen allmänna företagsanställda är också bundna av sekretesskrav. Inte har detta hindrat spionage och andra typer av läckor, på såväl stats- som industrinivå och då har det varit personal man själv anställt och har koll på som läckt. Här skall man då alltså förlita sig på personal som man inte har ett dugg kontroll över vem de är och vad de har för agenda. Spioner har lyckats få anställningar inom stora säkerhetstjänster, men det har knappast varit enkelt. På finska Itella lär det knappast vara lika svårt eftersom de knappast kan kontrollera bakgrunden hos en ansökande på ett så uttömmande sätt att ingen av dess kunders intressen kan tänkas vara hotade.

 

På det personliga planet, med privatpost, skulle jag heller aldrig frivilligt ge upp ett av de mer viktiga integritetsskydden vi har i en demokrati, nämligen att post är och skall vara läsbar enbart av adressaten. Det är märkligt att folk skriker så högt när deras elektroniska kommunikation hotas av övervakning, men så lättvindigt går med på att den analoga utsätts för samma risker.

 

Synd att det inte var ett aprilskämt, för finnarna måste vara totalt pantade om de frivilligt går med på sådant här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nog såg det ut som ett 1 april skämt i början, men tydligen är dom högst intresserade av en sådan lagändring, skulle aldrig kunna gå igenom här i landet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
skulle aldrig kunna gå igenom här i landet.

På kort tid har våra svenska politiker lyckats ganska väl med brott mot vår integritet i o m IPRED och FRA, så till det säger jag bara - "ta i trä" =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På kort tid har våra svenska politiker lyckats ganska väl med brott mot vår integritet i o m IPRED och FRA, så till det säger jag bara - "ta i trä" =)

 

Tycker att det är lite skillnad mellan att utsedd personal lyssnar på viss trafik i luften, och att öppna ett vanligt brev för att scanna detta och skicka som ett mail.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Tycker att det är lite skillnad mellan att utsedd personal lyssnar på viss trafik i luften,

 

Nu är det inte det man menar med FRA längre. Den senaste lagändringen kräver att alla internetleverantörer i Sverige skickar en kopia på all trådbunden trafik som går via utlandet till FRA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Tycker att det är lite skillnad mellan att utsedd personal lyssnar på viss trafik i luften, och att öppna ett vanligt brev för att scanna detta och skicka som ett mail.

Vad är skillnaden? Lyssna på dig själv och tänk två varv till snälla. Den skillnad du gör är att ge en aktör mer auktoritet att övervaka än en annan. Det är med sådana platta överkörbara attityder som totalitära stater kan uppstå. Kill me please, I am not worthy...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är skillnaden? Att det inte sker automatiskt? Suck....gick du ut grundskolan? Lyssna på dig själv och tänk två varv till snälla.

 

Personliga påhopp är inget som jag brukar ta Anjuna, står du inte för vad du säger heller, utan att du måste ändra på dina ord.

 

Haha, du tror verkligen på det gamla fina 50-talets lögner va? =) Väx upp!!!

 

Var det något fel på 50 -talet tycker du?

 

Nu är detta något som Finland vill pröva, säger bara att en sådan lag aldrig skulle godtas i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
a, står du inte för vad du säger heller, utan att du måste ändra på dina ord.

Det handlar om att väljs sina ord och anpassa dem. Jag skriver alltför ofta utefter en agiterande attityd (det vet ni alltför väl), vilket jag sedan inser är rätt illa utåt. Därför redigerar jag bort sådant som egentligen inte var riktat mot er.

 

Vad gäller 50-talet - Ja, självklart, jag tycker inget borde behöva överbevisas idag om idiotin som utspelats under 1900-talet

 

Personliga påhopp är inget som jag brukar ta Anjuna,

Som sagt, därav redigering från min sida, Jag respekterar dig och var lite för snabb på tangentbordet. PM:a mig gärna om du behöver förklaring på vissa påhopp, det finns en bakgrund som jag inte tar upp här, men som får mig att göra detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlar om att väljs sina ord och anpassa dem. Jag skriver alltför ofta utefter en agiterande attityd (det vet ni alltför väl), vilket jag sedan inser är rätt illa utåt. Därför redigerar jag bort sådant som egentligen inte var riktat mot er.

 

Vad gäller 50-talet - Ja, självklart, jag tycker inget borde behöva överbevisas idag om idiotin som utspelats under 1900-talet

 

 

Som sagt, därav redigering från min sida, Jag respekterar dig och var lite för snabb på tangentbordet. PM:a mig gärna om du behöver förklaring på vissa påhopp, det finns en bakgrund som jag inte tar upp här, men som får mig att göra detta.

 

Jag vet att du "slinter" på tangenterna ibland Anjuna, och jag tar ditt svar här som en liten ursäkt, som jag accepterar, jag respekterar dig också, och det vet du, du behöver inte förklara dig, du och jag och en del andra har ju diskuterat detta tidigare flera gånger, så jag tror vi vet var vi har varandra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Det VAR en ursäkt =)

 

Men jag vidhåller grundtanken i inlägget

Jag frågar på ett annat sätt: Är den som läser din papperspost mer tillförlitlig än den som läser din "elektroniska" dito? Varför har manuella små gråa scannande postarbetare carte blanche medan statsanställda anses som integritetsspioner? Poängen med hela debatten kring övervakning har inte att göra med de som lagligen och direkt har tillgång till information, utan det sätt som denna information kan hamna i fel händer. Om inte kommunistskräcken i ditt underbara 50-tal lärde oss något i västvärlden kring detta så vet jag inte vad. "PINKO"!!! =)

(Ok, jag tänker mer på USA i 50-talet där ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...