Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Chassi till desktopdator


L Geek

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag behöver tips på chassin till en desktopdator och har ett par alternativ som jag funderar på. Dilemmat är att det verkar som att de flesta chassin verkar vara av midi-/fulltornstyp och jag är osäker på om det är ok att ha en sådan liggande, med tanke på hårddiskar och DVD-enhet?

 

De båda chassin jag tittat på är båda Coolermaster, Elite 332 (miditorn) samt Elite 360. Det senare chassit är ett liggande, men verkar ha väldigt klent med platser för hårddiskar. Datorn kommer troligen att stå på en del, men jag bedömer att det kommer räcka med ett mindre kraftfyllt nätagg, då datorn ska vara till för nedladdning.

 

Har tänkt mig ett chassi med plats för 3 hårddiskar och 1 DVD-enhet. ATX-kort med "tillbehör" finns redan.

 

Svarar någon med tips är det jättebra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varken hårddiskarna eller dvd-spelaren bryr sig särskilt mycket om dom ligger ned eller inte. Så länge du inte växlar allt för mycket mellan de två positionerna. Diskar för stationära datorer känner sig mycket bekvämare om dom får sitta still.

 

Dock så misstänker jag att kylningen kan bli förbryllad. När man konstruerar ett chassi så räknar man ofta på hur luft skall flytta sig genom chassit och kyla de olika komponenterna. Denna ekvation kommer eventuell få sig en törn om du lägger datorn ned. Men med en tillräckligt stor fläkt så löser du nog det problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn är tänkt att ligga ner under drift, inga byten av lägen. Och som du skriver har jag ett minne av att läget inte spelar egentlig roll för enheterna, men man kan få se över kylning. En extra fläkt till hårddiskarna kostar inga stora summor, eller så får man välja en egen lösning.

 

Tack för att du svarade!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...