Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Öppna nätverk


Maskrosen

Rekommendera Poster

Jag är nu inne på femte dagen utan att kunna komma in på mitt Telenor mobila bredband. De har inte kunnat hjälpa mig trots otaliga kontaktförsök och löften. Nu har jag kopplat upp mig mot ett öppet nätverk - Linksys. Har hört att den som äger detta också då har full tillgång till min dator. Någon som vet? Jag kanske åtminstone inte ska gå in på banksidor...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är nu inne på femte dagen utan att kunna komma in på mitt Telenor mobila bredband. De har inte kunnat hjälpa mig trots otaliga kontaktförsök och löften. Nu har jag kopplat upp mig mot ett öppet nätverk - Linksys. Har hört att den som äger detta också då har full tillgång till min dator. Någon som vet? Jag kanske åtminstone inte ska gå in på banksidor...

 

om du använder Vista eller nyare så sätt datorn på att du använder ett publikt nätverk så stängs åtkomsten till din dator av, vilket gör det svårare för ägaren utav nätverket att komma åt din dator. I teorin skulle nätverket du ansluter till inte behöva vara mer än en dator som agerar accespunkt med programvara med syfte att sno all information som passerar (lösenord mm) men då sådan viktig information (bankärenden mm) redan är krypterat fungerar det mindre bra i praktiken. Så jag skulle inte känna allt för stor oro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MatteusDeGothia

Ägaren till nätverket måste veta om att du finns innan han kan börja försöka sno informationen som du skickar eller tar emot. Eftersom han saknar förstånd till att kryptera sitt nätverk så tvivlar jag på att personen är kapabel till att snappa upp informationen. Men som sagt så är all kontakt med banker krypterad.

 

Mvh Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ägaren till nätverket måste veta om att du finns innan han kan börja försöka sno informationen som du skickar eller tar emot. Eftersom han saknar förstånd till att kryptera sitt nätverk så tvivlar jag på att personen är kapabel till att snappa upp informationen.

Eller så är det en mycket kunnig ägare till nätverket som har en honeypot eller liknande just för att komma över information.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MatteusDeGothia

Eller så är det en mycket kunnig ägare till nätverket som har en honeypot eller liknande just för att komma över information.

 

Det kan du ha rätt i! Det bästa är att hålla sig till sitt eget "krypterade" nät. Har vi inte svävat ut från vad som var problemet från början??

 

Hur länge har du haft ditt mobila bredband?

Har det fungerat någon gång?

Får du in någon signalstyrka?

 

Mvh Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar, kanske blev jag inte så mycket klokare men det är alltid kul att få svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...