Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Du och jag på latin


Joalsin

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Jag skulle gärna vilja ha en snabb översättning av "du och jag" på latin och hoppas att mbgtmari kan hjälpa mig.

Det ska stå skrivet på två smycken, ett till killen och ett till tjejen. Gör det någon skillnad om man som kille säger det till en tjej eller som tjej säger det till en kille?

 

Som alltid oerhört tacksam för svar!

 

Mvh

/Jo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mbgtmari får rätta men i min värld av gamla kunskaper i latin borde vos quod mihi komma nära. Dock har det visat sig tidigare att mina kunskaper är högst bristfälliga numera så vänta på experten. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ego et tu är den korrekta översättningen av "du och jag". Det blir ingen skillnad om det är en kille eller en tjej som säger det.

 

"Ego et tu" betyder ordagrant "jag och du" men det är så "du och jag" sägs på latin. Att man säger så på latin beror inte på någon form av egotripp hos romarna utan helt enkelt på att "jag" kommer före "du" i språket, t.ex. i ett verbparadigm: jag är, du är osv. (sum, es etc.). Ego et tu är alltså det normala uttrycket såväl i klassisk latin som i Vulgatan, den latinska bibelöversättningen.

 

Hoppas att mitt svar inte kommer för sent. Eftersom du är ett föredöme när det gäller att skriva bra rubriker till dina frågor får du ett poäng av mig, Joalsin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen!

Du är som alltid en klippa. Det blir precis lagomt långt och låter fint på smycket jag tänkt mig. Du är verkligen värd poäng för din hjälpsamhet!

 

Kram

/Jo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Joalsin! Skulle du någon gång vilja uttrycka tanken "Vad vore jag utan dig?" så blir den också kort på latin:

Quid ego sine te?

 

Vore (essem) underförstås i den latinska meningen.

 

Min tanke är alltså inte bara "vad vore jag (person) utan dig (min älskade)" utan även "vad vore jag (smycket) utan dig (som bär mig)".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...