Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ta bort OS boot alternativ


totte92

Rekommendera Poster

Hej, jag undrar om man kan kolla vilket os som är vilket innan man ska ta bort det enligt de här anvisningarna.

support.microsoft

Vad jag har förstått så så ska man knappa in en siffra för det os:et man vill ska försvinna från "boot-menyn". När jag startar datorn blir jag tillfrågad om jag vill starta med Windows Vista eller tidigare OS (Windows XP) och jag vill ta bort Windows vista.

Det är kanske lättare att redigera direkt i koden i boot.ini. Hur gör jag då?

 

Den ser ut så här

;
;Warning: Boot.ini is used on Windows XP and earlier operating systems.
;Warning: Use BCDEDIT.exe to modify Windows Vista boot options.
;
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP Media Center Edition" /NOEXECUTE=OPTIN /fastdetect

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket operativ använder du som default?

Har du bägge två idag installerat?

Eller är det hänvisningen i boot.ini för Vista som bara ligger kvar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket operativ använder du som default?

Windows XP. Det sätts på automatiskt efter 30s

Har du bägge två idag installerat?

Nej. Windows Vista är raderat från hårddisken men antagligen ligger hänvisningen i boot.ini kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag undrar om man kan kolla vilket os som är vilket innan man ska ta bort det enligt de här anvisningarna.

support.microsoft

Vad jag har förstått så så ska man knappa in en siffra för det os:et man vill ska försvinna från "boot-menyn". När jag startar datorn blir jag tillfrågad om jag vill starta med Windows Vista eller tidigare OS (Windows XP) och jag vill ta bort Windows vista.

Det är kanske lättare att redigera direkt i koden i boot.ini. Hur gör jag då?

 

Den ser ut så här

;
;Warning: Boot.ini is used on Windows XP and earlier operating systems.
;Warning: Use BCDEDIT.exe to modify Windows Vista boot options.
;
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP Media Center Edition" /NOEXECUTE=OPTIN /fastdetect

Det finns ingen hänvisning till Vista där utan bara till XP. Vista använder inte boot.ini utan en annan uppstartshanterare, Vista Boot Manager. Det står en del om hur man ändrar i den på sidan http://www.flexbeta.net/forums/index.php?showtopic=8373

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först av allt, ett tips, lägg inte dina svar inuti i ett citat, det blir lite svårläst.

 

Sedan till din fråga.

Eftersom du har XP som enbart operativ, så finns det två val att göra.

 

1. Du högerklickar på "Din dator" och väljer egenskaper och fliken Avancerat.

 

Klicka på "Inställningar" under "start och återställning".

 

Nu ser du i rutan högst upp "Standardoperativsystem:"

Samma rad/rader som du ser i din bootmeny, där du tydligen har fått ett extra val, även om det kanske är samma.

 

Om du bara behöver vänta utan att välja något när du startar datorn, så är det, det första valet som du använder, och då räcker det med att du bockar ur rutan för "Visa listan över operativsystem i:", då kommer inte valet du har nu att visas längre,och ditt "problem" är borta.

 

Du verkar inte ha någon hänvisning till Vista i själva raderna som styr bootvägen, så det borde räcka med att du gör som jag skriver i steg 1.

 

 

2. En korrekt standard boot.ini i XP Home ser annars ut såhär

 

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /noexecute=optin /fastdetect

 

Men man byter ut den markerade texten till vad man har, i ditt fall bör det fungera med att skriva "Windows XP Media Center Edition".

 

 

---------------------------------------

Flyttar samtidigt tråden till XP, där den passar bättre.

//gästen - Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /noexecute=optin /fastdetect
Nja, om det ska stå partition(1) eller partition(2) beror ju på huruvida XP ligger på första eller andra partitionen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, om det ska stå partition(1) eller partition(2) beror ju på huruvida XP ligger på första eller andra partitionen.

 

I princip så har det egentligen ingen betydelse, du märker ingen skillnad om du bara har en partition, men i teorin så är det rätt som du säger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...