Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny dator, tips.


Monshi

Rekommendera Poster

Här trodde man att man hade koll. Men icke. Okej, jag blir nog nöjd vilken jag en tar mig ut och köper men kanske jag blir mer nöjd om jag först frågar här?

 

Jag har enkla krav i detta fallet, tycker jag.

15,6" skärm

4 GB minne

HDMI ut

Prestanda medelgoda*, kontorsprogram mest.

Grafik ej för spel men klara hårdvaruaccelerera video (MPEG2, MPEG4, H264) samt driva extern monitor i full HD.

Dubbelkärning processor.

Win7 Home Edition

INTE Works eller Office eller liknande med datorn

Batteritid, alltid trevligt med bra sådan. Dvs 2-5 timmar kanske.

 

Budget? Har insett att mitt första hopp om 4000-5000 kr var lite lågt så har höjt det till upp till 8000 kr men inte ett måste att den ska kosta så mycket.

 

*Behöver INTE vara bättre än den processor jag har i stationära, en Athlon X2 6000+, men kanske i klass kring denna. Torde väl inte vara omöjligt? Fått för mig att en Intel T4400 ligger strax efter.

 

Utbudet är enormt, min erfarenhet bristande.

 

Datorn kommer att användas en hel del som stationär är planen, dvs ansluta en extern skärm och tangentbord. Om datorn går att docka (går alla kanske det?) är det inte fel med andra ord men samtidigt skulle det bara vara tre sladdar att ansluta - HDMI, USB och ström, så en docka är kanske inte det viktigaste.

 

Någon som vågar drista sig med att ge mig råd? Kanske på dator specifikt eller förslag på processor/grafikkretsar som kan passa? Kanske någon som nyligen köpt en som de är nöjda med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Samsung R510 köpte jag för lite mer än ett år sedan.Verkar uppfylla dina krav förutom operativsystemet då. Den kom med Vista Home Premium.

 

Vidare finns det en uppföljare som har beteckningen R610. Skulle inte förvåna mig om Windows 7 hittas som operativsystem på den datorn idag.

 

Några dockningsmöjligheter finns inte. Det kanske du kan leva utan. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur står sig Pentium T processorerna egentligen? Klart är att Core-serien är väl starkare men Pentium T duger nog för det jag tänkt mig. Core-serien har väl även bättre prestanda per watt och kanske även lägre TDP? Eller är jag ute och cyklar?

 

Dockningsmöjligheter inte prio ett som sagt men ett trevligt plus. Precis som en e-sata kontakt för enkel backup...

 

 

Missade även att en DVD är bra att ha, svårt att installera en del program utan.

 

 

Denna ser kanske trevlig ut, har inte tittat på Samsungs serier tidigare.

http://www.dustinhome.se/pd_5010367707.aspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fundering - hittills har jag snöat in mig på att det ska vara W7HP 64 bit men 64 bit kanske inte är så viktigt egentligen...

 

http://www.dustinhome.se/pd_5010374054.aspx

den är ju fin och snabb och inte så värst mycket dyrare än

http://www.dustinhome.se/pd_5010380168.aspx

och båda kommer nog med 32 bit version av operativet.

 

man ska icke förakta vad lite design kan göra men kanske det blanka mest är fingeravtryckssamlare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var lite osäker också när jag uppgraderade nätverket hemma sist, skulle man satsa på 32 eller 64 bitars, och vilken version av 7:an kunde räcka?

Men det blev till slut 64 Bit och Ultimate, så är man lite framtidssäkrad så man nu kan bli, 64 på grund av att kunna stoppa i mer minne, när det behövs, Ultimate på grund av då har man allt om intresset finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns ärligt lite dumt att köpa 32 bit idag men samtidigt har jag INGET planerat program som är i 64 bit. Och ärligt, det som planeras köras på datorn är inte så krävande, att köpa framförallt den snabbare av de två är egentligen att skjuta en bit över målet med datorn. För...mmmh, den där bärbara är snabbare än den stationära jag har i teorin men kanske att de snabbare hårddiskarna i stationära samt mastigare grafikkortet ändå gör att den är snabbare...

 

I sig kanske denna lilla fula burk

http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=578675&view=detailed#ProductTabs

skulle duga men den är jag inte intresserad av...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har du väl nästan svaret på vad du vill ha, eller?

Haha, ja, så kan man säga... Jora, nu börjar jag få koll på vad marknaden har att erbjuda. Får väl se till att beställa idag så man kanske kan få det innan påskhelgen...

 

är ju aldrig skadligt att köpa på sig lite mer än man behöver men vi får se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, ja, så kan man säga... Jora, nu börjar jag få koll på vad marknaden har att erbjuda. Får väl se till att beställa idag så man kanske kan få det innan påskhelgen...

 

är ju aldrig skadligt att köpa på sig lite mer än man behöver men vi får se.

 

Låter bra :thumbsup:, lycka till med ditt köp då, beställer du idag, så kanske du hinner få den innan fredag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En människa klarar bara sååå många val... Börjar tro att orsaken till att Intel har såååå många processorer på marknande är att de ska dränka de få som AMD har. För nog har Intel egentligen för många snarlika och lika prissatta på marknaden idag?

 

Nåja, till funderingen som detta inlägg ska handla om, beslut om inköp har inte skett än. Konsensus icke nått.

 

Grafiken.

Ett krav är HDMI ut. Jag antar att alla bärbara datorer som har HDMI ut även har ljud ut via HDMI. Annat vore dumt. Det borde bara skilja på vilka ljudstandarder de klarar, hur många kanaler osv.

 

Ett budget alternativ vad gäller grafik är Intel GMA 4500HD. Om man i princip inte tänkt att datorn ska vara en speldator duger väl det alternativet. Som sagt, mest kontorsgöra. Kanske att den får extraknäcka som TV-mottagare (TV-kort som tar hjälp av grafikkort för avkodning av HD och SD sändningar om möjligt) samt kanske som DVD-spelare. Filmer från nätet vore trevligt att klara med, SVTplay och sådant.

Det senare kanske mer handlar om processorkraft iofs.

 

Ingen dator innan påsk.

Ja, om jag nu inte åker och jagar exemplar i butik dvs.

Men å andra sidan brådskar det inte på det viset

 

Någon som kan gå i svar på mina funderingar?

 

nya dator i pipelinen...

http://shop.onoff.com/Produkter/Datorer__Kringutrustning/Datorer/Barbara_datorer/Samsung_R530-JA02SE/prd21466529.aspx

http://www.inet.se/artikel/1968883/acer-aspire-5741-windows-7-premium

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...