Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Slö/seg dator


Fazerine

Rekommendera Poster

Då sitter det nog ingen enhet på den kanalen. Det kan ju tänkas att hårddisken är så gammal att den faktiskt inte kan gå fortare än mod 2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia,

 

Jag har 2st diskenheter installerade, är det inte slavdisken som sitter som sekundär?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite svårt att veta hur det är kopplat i din dator men om det står DMA om tillgängligt så brukar det betyda att det inte är något anslutet. Ta gärna skärmdumpar (PrintScreen) av hur det ser ut i rutorna med överföringsläge och bifoga till ditt svar.

 

Öppna datorn och se hur kablarna går till hårddiskarna. Är båda anslutna med ca 5 cm bred flatkabel? Går samma kabel från moderkortet till båda hårddiskarna? Hur är CD/DVD-läsaren ansluten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju tänkas att hårddisken är så gammal att den faktiskt inte kan gå fortare än mod 2.

 

 

http://www.kjell.com...jellfakta/pata/

 

 

Det kan alltså finnas åtminstone 2 skäl till. Moderkortet stöder inte mer än ULTRA ATA33 eller plattkabeln har inte 80 st ledare.En plattkabel med 80 ledare brukar ha en blåfärgad kontakt (som skall anslutas till moderkortet).

 

Genom att se på plattkabeln kan man ibland också se om det är en 40 eller 80 trådars.Man uppskattar då antalet ribbor till 40 eller 80.

 

Fick just själv något bättre prestanda på en äldre dator genom att byta till 80 trådars. Från ULTRA DMA2 till ULTRA DMA6.Så min hårddisk klarar tydligen ATA 133.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia&Larsas,

 

Ganska intressant: Jag kollade upp det där med blå färg och det visade sig att utgången från moderkortet till diskarna var blå. Flatkabeln hade både blå och svart färg. Jag vände på flatkabeln så att blå kontakt hamnade på moderkortsutgången och den första disken (OS disken).

 

Se nedan medskickade dumpar

 

Kan man inte använda sig av openoffice programvara för att ladda upp filer.

Jag gjorde 2st skärmdumpningar i programmet teckna och lyckades inte att bifoga dessa?

 

I vilket fall som helst så gick primärdisken igång och sa ULTRA DMA6 och att den körde ULTRA DMA5.

Medans sekundär sa samma sak som tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dokument.rtf

 

 

Markera bildhuvudet --ALT+PRINTSCREEN - öppna wordpad under tillbehör* -redigera- klistra in -spara som i ex Mina dokument

Längst ner i skrivrutan här :

 

Bläddra -- Lägg till i inlägg

 

Testat hur man gör på en XP profdator

 

LARSAS

 

*Det bör fungera i Open office genom att där i stället öppna "Textdokument" och sen fortsätta på samma sätt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller skärmdumpar så är det bra att ha dem i formatet .png eller .jpg för kommer man att se bilderna direkt i inlägget utan att behöva ladda ner dem först. Windows Paint fungerar bra för skärmdumpar.

 

I min dator, 1-2 år gammal, så är kontakten på moderkortet vit och samtliga kontakter på flatkabeln är svarta. Mittkontakten på flatkabeln brukar sitta osymmetriskt och det är meningen att den kontakt som är längst från mittkontakten ska sitta i moderkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Test av skärmdump i paint under tillbehör sparad som JPEG

 

 

post-57552-126952267409_thumb.jpg

 

 

Ditt ser väl bra ut Hårddiskarna i DMA 5 resp.6 och DVD n(CDn) i DMA2

 

LARSAS

 

 

 

 

Ja nu ser det bra ut!!!

 

Ni ska ha stort tack för hjälpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...