Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur ta jag bort initialisering från hårddisk?


mosell

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har införskaffat ett kontrollerkort: Highpoint RocketRAID 1720 med stöd för Sata1 och sata2.

har även införskaffat en hårddisk: Western Digital Caviar Green 1Tb,WD10EARS-00Y5B1.

 

Till min gamla HP Pavilion d4296 ej136aa (ifall någon vill söka på datorn orginal spec).

 

Har sedan länge ett kontrollerkort av märket Promise, SATA 150 TX4, för tillfället utan diskar.

 

Till det nya kontrollerkortet sitter den nya disken WD10EARS-00Y5B1 samt en något äldre hårddisk Western Digital Caviar 500GB ST3500320AS

 

Mitt Problem är att jag har lyckats RAID initialisera den nya disken vilket gör, om jag förstår det hela riktigt att den nya hårddisken inte hittas av Windows Homeservers installations program men den gamla st3500320as disken hittas.

 

Info från Highpoint RocketRaid BIOS.

 

RocketRAID 172x BIOS Settings Utility v1.0

1-1 WDC WD10EARS-00Y5B1 1000.20 SATA300 Initialized

1-2 ST3500320AS 500.10 SATA150 Legacy

 

Jag har i detta skede inte för avsikt att köra dessa diskar i RAID.

 

Är det någon som kan ge mig tips på hur jag får datorn att hitta WDC WD10EARS-00Y5B1 hårddisken?

 

Tacksam för svar.

Conny Mosell.

mosell snabel-a home.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt. 500gb disken är min backup disk till WHS.

Problemet är att jag "lyckades" initsiera nya disken för just Raid mot bättre vetande.

 

Tanken i är att senare skaffa en till 1Tb disk och köra raid 1 ihop med nya disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

brukar vara ctrl+i efter det att bios laddat klart,,då får du upp raid hanteraren och kan omvända diskarna till non raid

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...