Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Gammalt spel fungerar inte i Vista


blavitt81

Rekommendera Poster

Hejsan

 

Har ett gammalt klassisk matte spel litet spel (som jag inte spelat sedan windows 95) som så så gärna vill kunna spela .. Men när jag försöker spela det i vista får jag följande varnig:

 

"Versionen av den här filen är inte kompatibel med Windows-versionen du kör. Kontrollera i datorns systeminformation om du behöver en x86- eller x64-version (32 bitar respektive 64 bitar) av programmet. Kontakta sedan utgivaren av programmet."

 

Vad kan jag göra för att fixa/kringgå detta problem? inns det något program som man kan spela upp spelet i eller något annat? För vill så gärna att det skall fungera *hoppas*

 

Sedan är jag inte den bästa på datorer så Ni får mer än gärna berätta lite mer i detalj hur jag skall bära mig åt...

 

Är jätte tacksam för svar...

 

MVH

 

Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försök att högerklicka på startfilen, välj egenskaper, fliken kompatibilitet, och sedan "Kör detta program i kompatibilitetsläge för" och välj något som passar dig.

 

Går inte detta, då är det nog rätt kört tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat era tips och inget verkar funka..

 

Men som sagt är inte den bästa på sådana hära saker....

 

Någon som har något annat bra tips som gör att det kan funka.... Alla tips är mer än välkommna...

 

Kan det funka med programmet virtual PC? Hur fungerar detta programmet?

 

mvh

 

Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en 32 eller 64 bitars Vista? Kan vara möjligt att det är ett 16-bitars program och det kan du bara köra på 32-bitars Vista då 64-bitars saknar stöd för detta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det funka med programmet virtual PC? Hur fungerar detta programmet?

Virtual PC, VirtualBox och VMWare är olika program för att hantera virtuella datorer. Det innebär att programmet blir en miljö som man kan installera ett annat operativsystem i och det kör då i ett fönster i ens dator. I detta andra operativsystem kan man sedan installera program.

http://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_machine avsnittet System virtual machines

 

Det är absolut något att pröva för att få igång ett gammalt program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ett 16-bitar spel och jag har Vista 64.. Vad kan man då göra?

Tror ni det fungerar med Virtual PC??

 

Och ni får mer än gärna beskriva hur jag skall gå väga i programet för att kunna öppna spelet där?

Påverkar Virtual PC datorn i övrigt?

 

Är jätte tacksam för all hjälp...

 

Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just VirtualPC vet jag inget om men jag använder VirtualBox så jag kan beskriva kortfattat hur jag gjorde med det.

 

Jag installerade VirtualBox och startade det. I programmet skapade jag en virtuell dator genom att följa manualen. I denna virtuella dator installerade jag Windows 7 RC medan du då skulle installera ett äldre Windows, t ex en gammal Windows 95 eller 98. När jag kör Vista så kan jag nu starta först VirtualBox och sedan inifrån det programmet startar jag Windows 7 som då kommer att köra inuti ett fönster men det kommer att tro att det har en egen dator.

 

När jag ha VirtualBox med Windows 7 igång så använder det en del RAM-minne och en del processorkraft så när jag gör något med något annat program i Vista blir det lite segt.

 

Du är väl säker på att det är ett Windows-program och inte ett DOS-program för i det senare fallet finns ju DOSBox.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom flesta virtualprogram fungerar i princip på samma sätt, är oftast bara själva installationen som kan variera lite.

 

Men visst kan en sådant ge en möjlighet att få gamla program att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...