Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kalkyl Excel hjälp


Lemorz

Rekommendera Poster

Hej.

 

Har lite problem med en uppgift, skickar in den här eftersom lärarna för denna uppgift är totalt ovilliga att hjälpa till, eller ens ge lite tips annat än att bara säga att själva svaren för uppgiften är fel.

 

De har hängt upp sig på att svaren som fås ut i uppgiften (beräkningarna) måste visa rätt resultat för att man ska klara uppgiften. Något som jag inte alls lyckas med, får jag en siffra till rätt resultat faller kalkylen på någon annan beräkning och detta börjar bli rejält frustrerande när lärarna inte vill vara lärare.

 

Uppgiften är följande:

 

 

Visa med en fungerande kalkyl, vilket som blir mest ekonomiskt, hyra eller köpa en kopieringsapparat.

Företaget GirlPower behöver en ny kopieringsapparat. Den gamla som de hyr börjar bli helt slut. Frågan för ledningsgruppen är, om man skall fortsätta hyresavtalet eller köpa en egen maskin.

Hyr kostnaderna är = 17,5 öre/st.

Antal kopior = minst 200 000 st. (Företaget förbinder sig att köpa minst det antalet)

Köper man apparaten får man hosta upp 150 000 kr. Banken vill ha 6,5 % ränta och efter 5 år skall hela apparaten vara betald.

Underhåll och drift beräknas kosta 6 öre/st. I båda fallen tillkommer själva papperskostnaden men det blir lika för bägge alternativen.

 

Kraven på kalkylen är:

 

 

Gör en kalkyl där man kan ändra på:

  • Pris på apparaten Ränta Pris för hyra/kopia, eget pris/kopia
  • Betalningsperiod (år) Antal inbetalningar/år
  • Visa vad blir total kostnaden efter 5 år, Vilket är billigast?
  • Hur många kopior/år skall du kopiera innan det lönar sig med att köpa en egen apparat?

Svara på följande genom att använda målsökaren i din kalkyl.

  • Vilket max pris/kopia kan du betala till uthyraren ifall du vill ha lika kostnad för hyra/köp om du kopiera 200 000 kopior/år. Övriga värden är lika.

Gör ett lämpligt diagram på uppgiften på separat ”blad” men i samma fil.

 

Information i respons från lärare:

 

Alt hyra är rätt!

Ditt värde i E28 är för högt!

Alt köpa skall hamna mellan 236 095 och 240 476 på 5 år.Funktion BETALNING

Brytpunkten är för hög skall hamna strax över 300 000 kop/år

Max pris/kop är för hög

 

 

 

Hoppas att någon vänlig själ kan ta på sig en lärares roll och ge lite bättre förklaringar om varför mina uträkningar blir fel, vill absolut inte att någon ska ge mig en färdiglöst uppgift som jag sen kan skicka in utan jag vill endast ha hjälp så att jag förstår vad som blivit fel med mina beräkningar.

 

uppg.xls

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Lemorz. Det där verkari nte helt omöjligt att lösa men det skulle underlätta om du skickade in din fil så att vi kan titta på vad du eventuellt gjort för fel.

 

EIT: Är nog måndagstrött. Såg att din fil fanns längst ner i ditt inlägg. tar en titt under dagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag kan hitta i din beräkning är att du har med underhåll och driftskostnader två gånger.

 

Det är dels med vid E23:E26, sen använder du E26 i E16 som är med i E18 som i sin tur är med i E20.

 

E20 och E26 lägger du sedan ihop i E28 som en totalsumma för köpet men då har du som sagt fått med underhålls och driftskostnaden två gånger.

 

gs

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag kan hitta i din beräkning är att du har med underhåll och driftskostnader två gånger.

 

Det är dels med vid E23:E26, sen använder du E26 i E16 som är med i E18 som i sin tur är med i E20.

 

E20 och E26 lägger du sedan ihop i E28 som en totalsumma för köpet men då har du som sagt fått med underhålls och driftskostnaden två gånger.

 

gs

 

Nu är det problemet löst så att kostnaden ligger rätt i E20, beroende på antal inbetalningar ligger kostnaden där mellan 236 095 och 240 476 som är precis rätt. Så den delen är klar nu. Det som inte stämmer nu är B12 där antalet kopior/år ska vara strax över 300 000, den siffran är nu mellan 269 823 och 274 830 beroende på antal inbetalningar.

uppg korr.xls

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det problemet löst så att kostnaden ligger rätt i E20, beroende på antal inbetalningar ligger kostnaden där mellan 236 095 och 240 476 som är precis rätt. Så den delen är klar nu. Det som inte stämmer nu är B12 där antalet kopior/år ska vara strax över 300 000, den siffran är nu mellan 269 823 och 274 830 beroende på antal inbetalningar.

 

Det enda jag hittar nu på en gång är att räntekostnad E7 och total lånekostnad E8 är fel. Men då de ej används någon annan stans så har det ingen betydelse för problemet. Men om nu rät ska vara rätt så har du räknat ut räntan för första året utan amortering och adderat den med lånekostnaden vilket inte blir riktigt rätt, men i E15 summa så stämmer den månatliga kostnaden för själva lånet.

 

Problemet i B12 antal kopior / år har jag tyvärr ej hittat felet i nu, får återkomma med det om jag hittar felet där.

 

gs

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...