Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Utöka systempartition (C:\) i diskhanteraren


Greyhame

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har just nyinstallerat Win 7. C:\-partitionens ringa storlek på 30 GB känns knapp, och därför tog jag bort de andra två partitionerna på samma disk, för att kunna utöka C:\ till 100 GB.

 

Jag hade tänkt högerklicka på C:\-partitionen och välja "Extend volume", men det alternativet är 'greyed out'.

 

Varför går det inte? Jag skulle kunna installera om Win 7, men tänkte ta den lätta vägen, och dessutom lära mig något.

 

K

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade tänkt högerklicka på C:\-partitionen och välja "Extend volume", men det alternativet är 'greyed out'.

Är partionen/partitionerna efter C oallokerade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är partionen/partitionerna efter C oallokerade?

 

Disk 1 består av 3 delar;

A) C:\ - NTFS-formaterad

B) 157 GB "Free space"

C) 9 MB "Unallocated"

 

I den ordningen.

Ska jag göra om de 157 GB till oallokerade? I så fall hur?

 

K

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag göra om de 157 GB till oallokerade? I så fall hur?

Genom att välja Ta bort volym...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Genom att välja Ta bort volym...

 

När jag tog bort partitioner valde jag "Delete volume". Då blev det "free space", dock inte "unallocated". När jag högerklickar på "Free space"-delen, så finns endaast valet "New simple volume...".

 

K

 

edit: har enligt denna guide, provat både via kommandotolken och via diskhanteraren. Windows anser inte det "fria utrymmet" på Disken vara oallokerat (vilket det väl inte är). Jag lyckas inte genom att "delete volume" via kommandotolken att få det oallokerat...

 

K

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag tog bort partitioner valde jag "Delete volume". Då blev det "free space", dock inte "unallocated". När jag högerklickar på "Free space"-delen, så finns endaast valet "New simple volume...".

Kan du ta en print screen på diskhantering och bifoga bilden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du ta en print screen på diskhantering och bifoga bilden?

 

Så, plötsligt gick det! Nu gick det att högerklicka på "Free diskspace" och välja "Delete partition". Det alternativet fanns inte nyss, det svär jag på. Nu är det oallokerat och således fritt att utöka med.

 

Tack!

 

K

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...