Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skicka aktuell flik som e-post


Mikael63

Rekommendera Poster

Vill från Excel kunna skicka aktuell flik som e-post med min standardklient, Thunderbird. (och alltså inte med outlook)

Något smidigt sätt för detta?

Dessutom är det alltid samma fyra e-postadresser som används.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.rondebruin.nl/sendmail.htm

 

räcke det? fast som vanligt rekommenderar jag snarare CDO-metoden även om den är lite krångligare att implementera.

 

Du kan börja med att testa

http://www.rondebruin.nl/mail/folder1/mail2.htm

 

Mja.. den andra länken begrep jag mig väl någorlunda på.. men den vill bara starta Outlook.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mja.. den andra länken begrep jag mig väl någorlunda på.. men den vill bara starta Outlook.

 

Nej, SendMail går via ditt standardprogram. Dvs för mig tar den upp Thunderbird varvid TB poppar upp en varning om att annat program försöker nyttja TB för att skicka e-post. Har man flera konton i TB vet jag dock inte vilket som väljs.

Kontrollera att TB verkligen är ditt standardprogram för e-post

 

Tror även vissa antivirusprogram kan reagera på denna kod och plocka bort den ur arbetsboken.

 

Vill du slippa varningen, ta en titt på CDO som fungerar utan hjälp av något e-postprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, SendMail går via ditt standardprogram. Dvs för mig tar den upp Thunderbird varvid TB poppar upp en varning om att annat program försöker nyttja TB för att skicka e-post. Har man flera konton i TB vet jag dock inte vilket som väljs.

Kontrollera att TB verkligen är ditt standardprogram för e-post

 

Tror även vissa antivirusprogram kan reagera på denna kod och plocka bort den ur arbetsboken.

 

Vill du slippa varningen, ta en titt på CDO som fungerar utan hjälp av något e-postprogram.

 

Ja, enligt alla inställningar så var Tb standard men jag tvingade åter igen Tb att vara detta så nu skickas det som det ska. Återstår att få till flera adresser (4)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, enligt alla inställningar så var Tb standard men jag tvingade åter igen Tb att vara detta så nu skickas det som det ska. Återstår att få till flera adresser (4)

 

Torde vara så enkelt som

.SendMail "pers2@mail, pers2@mail"....

kanske att semikolon ska vara skiljetecken men vill minnas att det är komma.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Torde vara så enkelt som

.SendMail "pers2@mail, pers2@mail"....

kanske att semikolon ska vara skiljetecken men vill minnas att det är komma.

Hade redan testat semikolon med de blev bara tok.

Komma var det!

Ärendet löst.

Tackar & bugar :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...