Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dator startar om hela tiden efter uppdatering av BIOS


Richardo

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Jag har nyligen köpt ny processor och minne till min dator och installerade allt utan problem, intstallerade Windows vista x64 och allt rullade på fint förutom att jag fick ett meddelande i bootsektorn om att BIOSen inte kände igen den nya processorn och man var tvungen att uppdatera BIOS. Sagt och gjort gjorde jag detta vilket resulterade i att installationen av ny bios inte fungerade och försvann, jag var då tvungen att lägga in versionen som finns på skivan som inte känner igen den nya processorn. Jag försökte ännu en gång med en tidigare version av BIOS och felmeddelande även denna gång men när jag denna gång skulle starta om datorn så startar den upp i några sekunder och startar sedan om, kommer inte upp något felmeddelande eller något pip utan bara startar om innan något har hunnit laddats. Blir det till att fixa nytt moderkort för mig?? Har försökt att nollställa bios genom att plocka ur batteriet och sätta tillbaka det utan framgång. Finns det något jag kan göra?? Snälla hjälp.

 

Har följande i min dator:

 

Moderkort: Asus P5K SE

Grafikkort: Asus EAH4870

RAM: 2st Kingston 1024 DDR2 800MHz (KVR800D2N5/1g) 1st Kingston 2048 DDR2 800MHz (KVR800D2N5/2g)

Processor: Intel Core 2 Quad Q95650 3.0GHz / 12MB 1333MHz Socket 775

 

Tack på förhand

 

Richard

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Processor: Intel Core 2 Quad Q95650 3.0GHz / 12MB 1333MHz Socket 775

Quad Q95650 var en konstig beteckning. Om det är namnet på din processor så har inte ditt moderkort stöd för denna modell. Se Cpu support list:

http://tinyurl.com/ycdl62m

 

Om du inte hittar din Cpu i listan så kommer du troligen inte att lyckas med att installera den på moderkortet.

Startar datorn med den gamla processorn?

 

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Quad Q95650 var en konstig beteckning. Om det är namnet på din processor så har inte ditt moderkort stöd för denna modell. Se Cpu support list:

http://tinyurl.com/ycdl62m

 

Om du inte hittar din Cpu i listan så kommer du troligen inte att lyckas med att installera den på moderkortet.

Startar datorn med den gamla processorn?

 

Thomas

 

 

Ska vara Q9650, har prövat att kolla att köra med endast moderkort och processor inkopplad med samma resultat, prövade med en annan processor jag hade men ingen skillnad, prövade även med étt annat nätágg utan resultat. Tycker det är konstigt att moderkortet slutat funka efter en uppdatering av mjukvara. Alla delar i datorn är kompatibla med varann, och det har funkat att köra.

Jag får inget felmeddelande eller något pip från datorn innan den startar om. Har även kikat lite på Asus hemsida och forum men hittar inget liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag var då tvungen att lägga in versionen som finns på skivan som inte känner igen den nya processorn

Vet du vilken version av bios du hade på skivan? Om biosversionen som du har använt är för gammal så kanske datorn inte har stöd för Intel Core 2 Quad.

Tycker det är konstigt att moderkortet slutat funka efter en uppdatering av mjukvara.

Om biosuppdateringen misslyckades eller om du har en processor som inte stöds av den nuvarande biosen så startar inte datorn. Kolla vilken version av bios du har (borde gå att hitta på skivan) och försök att låna en processor som funkar ihop med din nuvarande bios. Då borde datorn starta så att du kan testa att köra in den senaste igen. Version 1104 enligt "Cpu support list".

Blir det till att fixa nytt moderkort för mig??

Om biosuppdateringen har misslyckats så blir du förmodligen tvungen att lämna in moderkortet till en firma som tar loss bioskretsen och programerar om kretsen i en programeringsenhet. Det är tveksamt om detta är lönsamt. Det är troligen billigare att köpa ett nytt moderkort.

The new Marvell 6111 Option ROM must be used in conjunction with driver version V1.2.0.51 or later. Please make sure you update Marvell 6111 driver after the BIOS update.

Hittade detta på hemsidan. När du har uppdaterat till biosversion 1104 så måste du uppdatera IDE-drivrutinen till V1.2.0.51 eller senare.

 

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...