Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med ljudet på Asus A8N-E


ftjftj

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har en dator (Win XP) med ljudkort inbyggt på moderkortet Asus A8N-E. För en tid sedan när jag öppnade ett videoklipp hängde sig datorn och enda utvägen var resetknappen. Efter omstarten var hela ljudenheten (AC'97) helt borta i enhetshanteraren. Varken försök att installera nya drivrutiner eller ytterligare omstarter hjälpte, enheten var borta. Först efter att datorn varit avstängd och strömlös en stund dök enheten upp som ny maskinvara. Det gick också att installera drivrutin och ljudet fungerade åter i omkring 10 minuter. Därefter dyker mixern (soundman.exe) upp på skärmen, muspekaren fastnar och skärmen slocknar. Datorn går men är okontaktbar och utan skärmbild ser man inte vad som pågår.

 

Så här har det sedan fortsatt, omstarter och åter omstarter, enheten dyker upp ibland. Ibland lyckas man få den att fungera i tio minuter varefter datorn hänger sig som ovan. I vissa fall startar datorn om sig själv redan under installationen av drivrutinen och enheten är åter helt borta. Det senare fallet brukar inträffa om datorn har varit igång längre än 10 minuter innan installationen, det tycks alltså vara så att ljudenheten slutar fungera när datorn har varit igång en stund.

 

Jag tycker jag har försökt det mesta utan att lyckas och behöver nu hjälp att lösa problemet. Är det hårdvarufel eller skadade drivrutiner? Någon som har varit med om något liknande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det låter som hårdvarufel, typ glapp. Kanske en dålig lödning eftersom det verkar vara temperaturberoende. Mitt förslag är att du, om möjligt, inaktiverar det integrerade ljudkortet i BIOS och köper ett separat ljudkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Cecilia. Du kan alltid testa med färskare drivrutiner direkt ifrån Realtek (dem från Asus var från 2005!) men annars så är det nog bara att stänga av i bios och montera ett separat ljudkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...