Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dimensionsanalys av logaritmer


jeppe_1

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har fått en uppgift i att göra en dimensionsanalys av följande formel:

 

"Vid ljudutbredning i luft avtar ljudintensiteten I med avståndet r till ljudkällan som

 

I = (I0 / r2) * e-ar

 

Här ger a ett mått på ljudutvågens dämpning

 

a = 8pi2 v2 n/ (3c3 p)

 

Där v är ljudvågens frekvens, p luftens täthet, c ljudets utbredningshastighet"

 

Det man vill räkna ut är vilken dimension n ska ha utryckt i SI-enheter för att formeln ska stämma.

 

Problemet är att jag har hört att exponenter och logaritmer ska vara dimensionslösa. Men då blir I = I0 / r2 --> I = I/m2 vilket inte stämmer pga att intensiteten divideras med r2 på högerledet men inte vänster.

 

Och skulle exponenter kunna ha dimensioner så får jag att e-ar = r2

 

vilket sedan blir

 

e(n s m3)/kg = m2

 

(n s m3)/kg = ln( m2 )

 

n = ln( m2 ) * kg / ( s m3)

 

Ska exponenter och logaritmer vara dimensionslösa eller ska man svara med en dimmension utan eller med ln()?

 

Skulle behöva svar idag!

Mvh Jesper

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Kanske försent att höra, men jag håller med dig. Exponenter ska vara dimensionslösa, dvs a ska ha dimensionen [m-1]. Detta innebär också att l och l0 inte kan ha samma dimension, men det behöver inte vara något problem. Ljudintensiteten l är angiven som något per area och vid sfärisk utbredning från en punktformig ljudkälla är det rimligt att arean ändras som r2. Vid tidpunkten 0 är dock utbredningen lika med ljudkällan, dvs punktformig, och har således ingen area. Om du sätter r till 0 blir l inte heller l0 utan oändlig. Du kan tänka dig l0 som ett startvärde som sedan fördelas över en yta (samtidigt som det dämpas exponentiellt).

 

Hälsningar

/Johan

 

P.S Hurra för den nya redigeraren med upphöjd och nedsänkt text. D.S :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar! Ledsen för lite segt svar men det är som du säger dem ska vara dimensionslösa och dessutom fick ja reda på att I och I0 inte behöver vara av samma dimensioner vilket förklarar saken och din förklaring verkar dessutom rimlig. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...