Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nybörjarfråga: Inspelningsvolym


blackfield

Rekommendera Poster

Hallå där!

 

Är ny på forumet och tänkte slänga ut en fråga till alla musikexperter.

 

Jag har spelat in en del musik på min macbook och har till slut fått ändan ur och tänkt lägga sång på det hela. För detta ändamål har jag skaffat ett ljudkort (Edirol FA-66 Firewire) och en mik (Sennheiser e815). Mjukvaran är Ableton Live.

 

Problemet är att ljudnivån från mikrofonen blir alldeles för låg. Jag har kollat ingångar, in- och utgångsvolym och att alla sladdar sitter där de ska. Det hjälper så klart om jag drar upp volymen på max, men då brusar det i gengäld lika mycket. Har provat med en annan mikrofon och får samma resultat där. Jag har inget ljudisolerat bås direkt så lite omgivningsbrus får man ju räkna med, men jag bor ju inte på arlanda direkt. Macens inbyggda mikrofon låter till och med bättre.

 

Min fråga är om det är ljudkortet som är för svagt för att driva mikrofonen? Vad är i så fall fördelen med en dynamisk mik gentemot en kondensator?. Är en preamp eller mixer den enda lösningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Nu är jag ingen musicer eller någon som jobbar med det du gör. Men Macen har line in kontact utan ström för microfonen.

 

Nu känner jag inte till din hårdvara heller (dirol FA-66 Firewire) Vilken kontakt typ är det, får din microfon all den ström den behöver?

 

Sen kan jag den electriska delen mellan kapacitiv och ressistiv, men har helt glömt hur de skiljer sig i praktiken.

 

Ifall dit ljudkort inte ger ström och endast har line in är ju en pre amp antagligen vad som behövs.

 

Ljudkortet (firewire) får den tillräkligt med ström via firewire? Finns det en alternativ strömkälla till kortet? I såfall har du testat med även den ipluggad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för ditt svar.

 

Det är vanliga XLR-ingångar/kontakter och enligt manualen så har ljudkortet "professional Grade Mic Preamps".

 

Och kortet är både kopplat till datorn via firewire plus att den har en vanlig strömadapter, så det borde inte vara något problem med strömförsörjningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå där!

 

Är ny på forumet och tänkte slänga ut en fråga till alla musikexperter.

 

Jag har spelat in en del musik på min macbook och har till slut fått ändan ur och tänkt lägga sång på det hela. För detta ändamål har jag skaffat ett ljudkort (Edirol FA-66 Firewire) och en mik (Sennheiser e815). Mjukvaran är Ableton Live.

 

Problemet är att ljudnivån från mikrofonen blir alldeles för låg. Jag har kollat ingångar, in- och utgångsvolym och att alla sladdar sitter där de ska. Det hjälper så klart om jag drar upp volymen på max, men då brusar det i gengäld lika mycket. Har provat med en annan mikrofon och får samma resultat där. Jag har inget ljudisolerat bås direkt så lite omgivningsbrus får man ju räkna med, men jag bor ju inte på arlanda direkt. Macens inbyggda mikrofon låter till och med bättre.

 

Min fråga är om det är ljudkortet som är för svagt för att driva mikrofonen? Vad är i så fall fördelen med en dynamisk mik gentemot en kondensator?. Är en preamp eller mixer den enda lösningen?

-----------------------

Hej Blackfield

Enligt din beskrivning så verkar det som du har för låg "GAIN"

d.v.s. känsligheten på ingångssignalen.

Det verkar som den ligger för lågt.

Om du kan så gå in på kortet och leta rätt på var du ändrar på gainen.

Om inte det hjälper så kan du gå in på Windows mixer.

Den brukar samarbeta med ljudkorten.

Där kan dra upp och ner ingångssignalen.

 

Lycka till och hör av dig igen

Kristian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...