Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spara bilder


Martassen

Rekommendera Poster

Har några frågor kring spara bilder i Photoshop.

 

1. Om man ska ha bilderna i dokument (Exempelvis word, PowerPoint) är det då ok att använda "Spara för webben" i Photoshop? Eller är denna endast anpassad för bilder på webben?

 

2. När man sparar bilder i almänhet. Ska man sätta högsta kvalitet och få större filstorlek eller ska man snåla med filstorleken och få något sämre bild? Vart ska man liksom lägga sig?

 

3. Om jag har en bild som har en upplösning på 300 ppi och därefter går in och väljer Spara för webben har den då minskat upplösningen och anpassar bilden för webben?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Spara för webben fungerar ypperligt för Powerpoint och Word så länge man bara skall visa det på en skärm och inte skriva ut det.

Om man skall skriva ut bildena också kan man använda 150dpi.

Tänk dock på att man inte kan öka upplösning på en ursprungsbild, utan endast minska.

 

2. Drar ner kvalitetsskalan så långt ner som möjligt utan att du tycker att bilden synligt tappar kvalitet för att få bilden så liten i filstorlek som möjligt. Jag brukar dock använda 9-10 (max är 12).

 

3. då tror jag att den har ändrat till 72dpi och komprimerat den enligt inställningarna man väljer.

För att vara säker - testa på en bild och öppna sedan upp den och välj BILD - > Ändra storlek så ser du vilken DPI bilden har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...