Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vill säga upp försäkring


j.andersson

Rekommendera Poster

Min bil är försäkrad hos Trygg Hansa. Den är nu i så pass dåligt skick att jag inte längre vill betala något annant än trafikförsäkring för den. Dvs jag vill säga upp övriga försäkringar som vagnskadeförsäkring etc.

 

De påstår nu att jag inte får säga upp övriga försäkringar förrän i augusti. Före 1 mars ska jag ut med flera tusen för kommande perioden 1 mars-31 augusti. Tycker att det är lite vansinnigt när bilen kanske är värd motsvarande bellop.

 

Stämmer verkligen detta, att jag inte får säga upp försäkringarna?

 

Trygg-Hansa påstår att ifall jag säljer bilen så avslutas försäkringarna, dvs då behöver jag inte betala nåt.

 

Hur blir det om jag ställer av bilen? Behöver man betala försäkring på en avställd bil?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ställ av bilen och avsluta försäkringen. en avställd bil behöver ingen försäkring.. men har du bilen påställd så MÅSTE den ha minst trafikförsäkring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min bil är försäkrad hos Trygg Hansa. Den är nu i så pass dåligt skick att jag inte längre vill betala något annant än trafikförsäkring för den. Dvs jag vill säga upp övriga försäkringar som vagnskadeförsäkring etc.

 

De påstår nu att jag inte får säga upp övriga försäkringar förrän i augusti. Före 1 mars ska jag ut med flera tusen för kommande perioden 1 mars-31 augusti. Tycker att det är lite vansinnigt när bilen kanske är värd motsvarande bellop.

 

Stämmer verkligen detta, att jag inte får säga upp försäkringarna?

 

Trygg-Hansa påstår att ifall jag säljer bilen så avslutas försäkringarna, dvs då behöver jag inte betala nåt.

 

Hur blir det om jag ställer av bilen? Behöver man betala försäkring på en avställd bil?

Vill du bara ha trafik, på den och du vill använda den, så är du nog tvungen att vänta till "uppbördsmånaden", och då ändra din försäkring.

 

Säljer du den, då är ju problemet löst.

 

Vill du ställa av den, ställ av bilen via nätet, du behöver inte skrapa något märke heller, försäkringsbolaget får automatiskt info om detta, och låter din vanliga försäkring vila, du behöver endast betala en slags "avställningsförsäkring", dom flesta bolag har detta, vill du inte betala det heller, så är det bara att meddela det.

Sedan när det är dags för ny period, så ändrar du försäkringstyp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Är Du gift eller sambo? I så fall sälg bilen till Din partner. Då upphör försäkringen, och Din partner kan välja en ny försäkring.

essin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Shape_sthlm

Nedan ur FAL (2005:104)

 

6 § Försäkringstagaren får säga upp försäkringen att upphöra före försäkringstidens utgång, om

1. försäkringsbolaget väsentligt åsidosätter sina skyldigheter enligt denna lag eller enligt försäkringsavtalet,

2. försäkringsbehovet faller bort eller det inträffar någon annan liknande omständighet,

3. försäkringsbolaget har ändrat försäkringsvillkoren med stöd av 8 §,

4. försäkringen har förnyats enligt 4 § och försäkringstagaren ännu inte har betalat premie för den nya premieperioden, eller

5. det i annat fall föreligger en ny omständighet av väsentlig betydelse för försäkringsförhållandet.

 

Om inte annat anges, får uppsägningen verkan dagen efter den dag då den kom fram till försäkringsbolaget. Försäkringen kan också sägas upp med verkan från och med en viss dag i framtiden.

Om försäkringstagaren efter förnyelse enligt 4 § tecknar en motsvarande försäkring hos ett annat försäkringsbolag utan att betala premie för den förnyade försäkringen, anses denna uppsagd med omedelbar verkan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...