Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mail lurad


soffie

Rekommendera Poster

Jag minns en gång för några årsedan en lurig grej. Tror jag hade chattat med en på nätet,, tror det va på aftonbladet.

 

Efter någon timme fick jag e-post. Grejen var att det va från mitt egena mailkonto (har två e-post adresser) Det stod, Nu blev du överraskad!! Så nån filur hade lyckats sno min mail och skickat till min andra.

 

Har ni varit med om nått liknande?

 

Kan ju tillägga att jag inte gett ut min mail till någon när jag chattade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mailprotokollet är uppbyggt så att avsändaren uppger sin egna epostadress, vilken kan sättas till vad som helst. Han har alltså inte snott din mail utan luras genom att säga att han har den. Ungefär som om han skulle lämna ut ditt telefonnummer till någon och påstå att det är hans egna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mailprotokollet är uppbyggt så att avsändaren uppger sin egna epostadress, vilken kan sättas till vad som helst. Han har alltså inte snott din mail utan luras genom att säga att han har den. Ungefär som om han skulle lämna ut ditt telefonnummer till någon och påstå att det är hans egna

 

Visst, jag har några gånger lurat en kollega genom att ange "från"-adressen till typ itavdelningen@företaget.nu

 

Men det knepiga var att den personen hade kännedom om trådskaparens båda adresser.

 

En adress kanske framgick om man med den var tvungen att ansluta/logga in på chatten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Jag har teststat att skicka ett mail från en annan adress till mig själv, jag lyckades inte. jag har testat med hotmail.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...