Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny processor, behöver man installera om Windows?


exidos

Rekommendera Poster

Som rubriken säger. Ska uppgradera från AMD Athlon 64 X2 6000+ till AMD Phenom II X4 965BE, och jag undrar om det är nödvändigt att installera om windows?. Använder Windows 764bits. Tack i förhand!. Eller räcker det med att avinstallera den gamla processorn via enhetshanteraren?.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som rubriken säger. Ska uppgradera från AMD Athlon 64 X2 6000+ till AMD Phenom II X4 965BE, och jag undrar om det är nödvändigt att installera om windows?. Använder Windows 764bits. Tack i förhand!. Eller räcker det med att avinstallera den gamla processorn via enhetshanteraren?.

 

Sålänge du inte byter moderkort så skall det räcka med det du skrev, att avinstallera processorn i enhetshanteraren (kanske inte ens det behövs)

 

Om du åandra sidan byter moderkort så sägs det att du måste/bör installera om windows då det annars ej brukar gå att starta datorn, utan det resulterar i massa blåskärmar :thumbsdown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sålänge du inte byter moderkort så skall det räcka med det du skrev, att avinstallera processorn i enhetshanteraren (kanske inte ens det behövs)

 

Om du åandra sidan byter moderkort så sägs det att du måste/bör installera om windows då det annars ej brukar gå att starta datorn, utan det resulterar i massa blåskärmar :thumbsdown:

 

Okej!, tack för svaret!, ska enbart byta processor!. För att mitt moderkort stödjer AM3 med den nyaste bios versionen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du åandra sidan byter moderkort så sägs det att du måste/bör installera om windows då det annars ej brukar gå att starta datorn, utan det resulterar i massa blåskärmar thumbsdown.gif

Med XP är det lite som att slå tärning om ifall Windows behöver installeras om eller inte – det går aldrig att veta på förhand. Gamla XP har ju dock inga drivrutiner överhuvudtaget att tala om.

 

Det nyare Vista har jag aldrig nånsin råkat ut för att behöva installera om bara av ett moderkorts-byte (och det har hunnit bli rätt många gånger nu under åren Vista har funnits). Win7 har jag ännu inte behövt göra motsvarande för men kan väl inte tänka mig att det skulle funka sämre än för Vista... Fattas väl bara annat – nog faen ska väl ett modernt OS fixa ett byte av moderkort (så länge det inte rör sig om en OEM-licens förstås men då handlar det ju om nåt helt annat)!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort det här bytet i w2k från 1 till 2 kärnor.

Vad jag minns så var det nödvändigt byta kärna (eller nåt liknande).

Hur det skulle göras var i detalj beskrivet i en av de "bibelliknande böcker, du vet nästan 1dm tjocka" som jag fick låna på jobbet.

Osäker på om det var MS original böcker till w2k eller om det var någon annan som skrivit dom.

Men avsedda för IT support....

Kanske göra ett varv på biblioteket och kolla vad de har där om XP.

För jämfört med en ominstallation, ja det tog kanske 10 minuter och så var det klart.

Men det enklaste är att byta processor och kolla i aktivitetshanteraren hur många processorer det är efteråt. Idag har du 2 processorrutor, går det bra får du 4 processorrutor.

Går det inte bra, kolla på biblioteket (eller kanske på IT-avdelningen på jobbet) efter MS supportböcker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

janne så komplicerat är det väl inte att man måste ta till vad "MS press" eller nån har att erbjuda för böcker..! :) Men här finns finns hursomhelst litteratur över Win7.

 

Det har stått MS press-böcker i min egen bokhylla, en stock på 6000-7000 sidor, från tiden på 90-talet då jag tog en MCSE över NT 4. Stocken är idag dock bortrensad till pappersåtervinningen då den numera ändå bara innehöll värdelöst vetande från tidig stenålder. Likaså är liknande stockar över W2K också mest bara värdelöst vetande (men med förbehållet att det finns företag som fortfarande använder det). Och eventuella certifieringar över det är väl ännu mera värdelösa... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...