Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Drag and Drop fungerar inte


junaz

Rekommendera Poster

   Har sedan ett par månader haft ett väldigt udda problem. Jag kan inte dra och släppa (drag and drop) filer på skrivbordet eller datorn överhuvudtaget, filerna dras men då jag släpper följer dom inte med till mappen/platsen dit jag drog dom. Då jag startar upp datorn kan jag inte heller klicka någonstans (kan inte markera min användare för att logga in i Windows eller trycka Stäng av datorn i nedre vänstra hörnet, utan måste använda piltangenterna för att få upp rutan för att skriva lösenordet), och då jag loggat in i Windows blir jag tvungen att klicka Ctrl+Alt+Del och dubbelklicka varsomhelst på Aktivitetshanterarens fönster för att få markören att börja reagera igen, efter det kan jag iaf klicka normalt.

 

Jag har googlat och läst igenom en hög med idéer för att lösa detta, men ingen har fungerat hittills. Musen har jag provat att byta ut, den är det inte. Fanns även förslaget någonstans att det kan vara Esc-knappen som fastnat, så jag provade att ta loss den och lirka lite med det. Den verkar fungera normalt...

 

För ett par månader sedan hade jag tweakat Windows XP (patchade uxtheme.dll) för att få det att se ut som Vista. Jag vill minnas att det var där nånstans problemet uppstod. Jag kunde helt plötsligt heller inte klicka någonstans i Mozilla Firefox då jag laddat en ny sida, utan blev tvungen att minimera och maximera fönstret varje gång jag laddat en ny sida, eller använda Ctrl+Alt+Del. Men sedan dess har jag ju gjort en ren ominstallation och formatering (tog bort hela partitionen med OSet), så uxtheme.dll borde väl vara opatchad nu? Nuförtiden använder jag Opera eftersom Firefox började krångla så.

 

Jag är ändå benägen att tro att det har att göra med nån korrupt .dll-fil eller något i registereditorn. Men ingen av alla dom lösningar jag provat har hjälpt. Har även scannat med CCleaner och Registry Cleaner. Och nej, något virus/spyware/malware har jag också svårt att tro att det är, scanning med Avast, Kaspersky och MBAM har gett noll resultat. Även då jag startar i felsäkert läge får jag samma problem.

 

Så vad sjutton kan detta bero på?? För det är extremt enerverande att inte kunna använda en sådan basic funktion som Drag and Drop och att jag måste Ctrl+Alt+Del:a varenda jäkla gång jag startar upp datorn... 

 

Tack för svar! /Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ju nån standardinställning nånstans för att tillåta drag/drop. Kanske inte så enkel lösning, men dubbelkolla det. Det kan ju även teoretiskt vara relaterat till musen, så prova att avinstaller den eller prova med nån annan mus.

 

kolla även att alla systemfiler fungerar som de ska. ange i kommandoprompten "Sfc /Scannow" utan "" och låt datorn köra klart kontrollen. Du kanske uppmanas att sätta i installationsskivan.

 

scanning med Avast, Kaspersky och MBAM

 

När du kör din virusscan, var noga med att du scannar ALLT, så att inte vissa typer av filer exkluderas. Samma gäller register-cleansing, scanna alltid allt.

 

/M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp, har varit noga med allt det där. Genomfört fullständig scan i hela datorn osv. Och kollat att Drag and Drop är ikryssat. Har provat med en annan mus, och den här musen är inte precis installerad, bara plug and play. Den andra musen gjorde ingen skillnad heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp, har varit noga med allt det där. Genomfört fullständig scan i hela datorn osv. Och kollat att Drag and Drop är ikryssat. Har provat med en annan mus, och den här musen är inte precis installerad, bara plug and play. Den andra musen gjorde ingen skillnad heller.

 

 

USB eller PS2 mus?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USB (båda dom jag provat). Jag har väl nån gammal PS2 liggande nånstans, men då måste jag rota fram det där lilla slutsteget så jag kan koppla in det i en USB-port ändå, för det finns ingen PS2-port på den här burken...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USB (båda dom jag provat). Jag har väl nån gammal PS2 liggande nånstans, men då måste jag rota fram det där lilla slutsteget så jag kan koppla in det i en USB-port ändå, för det finns ingen PS2-port på den här burken...

 

 

Varför jag frågade var ju att jag får känslan av att det kan vara porten det är fel på men antagligen har du väl redan testat detta: prova musen i flera usb portar och/eller provat andra saker kopplade till den porten?

 

Jag är ändå benägen att tro att det har att göra med nån korrupt .dll-fil eller något i registereditorn.

 

Du har ju installerat om windows som du skriver och även formaterat om den så då borde ju inte det vara problemet men om du inte tycker det är för mycket jobb så testa att installera om igen alternativt reperera windows ifall nåt gått galet med installationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Ja, jag har testat i flera portar. Ingen skillnad... Ja, jag får väl kanske prova att ominstallera igen. Reparera Windows? Jag körde sfc /Scannow med Windows XP-skivan i, men gjorde ingen skillnad det heller.

 

Vad exakt menar du med att reparera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har testat i flera portar. Ingen skillnad... Ja, jag får väl kanske prova att ominstallera igen. Reparera Windows? Jag körde sfc /Scannow med Windows XP-skivan i, men gjorde ingen skillnad det heller.

 

Vad exakt menar du med att reparera?

 

Trodde nästan att du testat detsmile.gif men ville vara på det säkra...

 

Om du startar upp med xp skivan i, du kanske måste ändra i bios så att den bootar från CD/DVD enheten först, så finns alternativen att du kan reperera eller installera windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...