Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta hårddisk och ominstallation med aktiverad Windows 7


0x2A

Rekommendera Poster

H.

Ska skaffa bättre hårdisk som jag ska ominstallera Windows 7 på.

Windows 7 är aktiverad, går det att göra det utan om/ny/re-aktivering ?

 

Kollat lite; reaktivering verkar krävas vid hårddiskbyte och samtidigt minnesbyte.

 

OEM-licens

 

/T - knepigt nytt forum

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tar ett tag att vänja sig vid den här nya forumprogrammet, men sen funkar det bra :)

 

Det är väl ingen som riktigt vet vad Microsoft har för regler för när en omaktivering krävs. Men det är väl inget bekymmer att göra en sådan, eller? OEM-licensen hör ju ihop med datorn och inte med hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

H.

Ska skaffa bättre hårdisk som jag ska ominstallera Windows 7 på.

Windows 7 är aktiverad, går det att göra det utan om/ny/re-aktivering ?

 

Kollat lite; reaktivering verkar krävas vid hårddiskbyte och samtidigt minnesbyte.

 

Det enda du kan göra är att pröva, har du tur, så slipper du aktivera på nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkade! Det gick att aktivera igen.

 

Gick det på en sprillans hdd? Är man tvungen att byta minnen?!? Har precis köpt 4gb DDR3 minnen för en bra slant... Har en nybyggd dator med hög prestanda, Win 7-OEM, men en ganska dålig / kanske t.om skadad hdd. Jag får grova lagg i spel där mycket texturer "streamas" och är nästan 100% på att det är hdd:n som det är fel på. Men var väldigt osäker med detta OEM-tjafset, om man kan returnera hdd:n, köpa ny och installera/aktivera win7 igen.

 

Har aldrig fått kläm på vad det verkligen är OEM:et binder sig till. Men detta med att byta minnena verkar absurt! Är det verkligen så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag satte i en sprillans ny hdd och ominstallerade win7 på den och det gick att aktivera igen på samma nyckel.

Det lilla jag sökte så verkar det som om man byter hdd OCH minnen så behöver man en ny nyckel.

Knasigt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag satte i en sprillans ny hdd och ominstallerade win7 på den och det gick att aktivera igen på samma nyckel.

Det lilla jag sökte så verkar det som om man byter hdd OCH minnen så behöver man en ny nyckel.

Knasigt

 

Ok, låter bra =)

 

Aktiverade du det som vanligt eller var du tvungen och göra något annat?

 

Sen om du eller någon vänlig själ vet hur jag ska göra med min hdd, försvinner hela Win7 om jag formaterar den för om jag ska returnera den så måste väll den vara tom antar jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag satte i en sprillans ny hdd och ominstallerade win7 på den och det gick att aktivera igen på samma nyckel.

Det lilla jag sökte så verkar det som om man byter hdd OCH minnen så behöver man en ny nyckel.

Knasigt

Enligt det jag har sett om licensvillkor så är en OEM-licens knuten till datorn och då närmare bestämt moderkortet. Däremot om man gör mycket hårdvaruändringar så kan man behöva ringa till Microsoft för att aktiveringen ska gå igenom, men det innebär ju inte att licensen har blivit ogiltig.

 

Ok, låter bra =)

 

Aktiverade du det som vanligt eller var du tvungen och göra något annat?

 

Sen om du eller någon vänlig själ vet hur jag ska göra med min hdd, försvinner hela Win7 om jag formaterar den för om jag ska returnera den så måste väll den vara tom antar jag?

Formatering innebär att en partition (hårddisk) blir tom. Det är ju bra att radera privata filer innan man returnerar en hårddisk, men inte behöver man ta bort Windows. Använd gärna ett program som Eraser för raderingen så att det inte går att återskapa filerna. http://eraser.heidi.ie/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen om du eller någon vänlig själ vet hur jag ska göra med min hdd

Boota med Windows 7 skivan, välj installera nu så får du några steg längre fram alternativet att ta bort/formatera partion/partitioner så är disken ren. Du behöver inte installera därefter, utan du bara använder det inbyggda verktyget för att radera allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...