Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows XP Service Pack 2 - installationsfel


Enk

Rekommendera Poster

Hej

När jag försöker installera Windows service pack 2 på min dator (windows xp) står det följande……….

 

Service Pack 2 – Installationsfel

Filen c:\windows\system32\services.exe är öppen eller används av ett annat program.

Stäng alla andra program och försök igen.

 

När jag stänger ner alla program och försöker igen blir det ingen skillnad, den säger fortfarande samma sak. Har någon några funderingar kring detta? Tror ni det hjälper om jag stänger ner services.exe i aktivitetshanteraren, felsäkert läge och sedan försöker installera det?

 

Tack, Enk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du stängt av även sådant som antivirusprogram och brandvägg?

Har du kollat noga att du inte har några skadliga program i datorn, dvs med flera antivirusprogram och antispionprogram?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du stängt av även sådant som antivirusprogram och brandvägg?

Har du kollat noga att du inte har några skadliga program i datorn, dvs med flera antivirusprogram och antispionprogram?

Efter många scanningar av t.ex. NOD32 Antivirus hittades 9 skadliga filer som sedan rensades bort. Detta löste dock inte problemet med installation av service pack 2, det står fortfarande samma sak, och Ja, alla program, samt virus program etc. är stängt. Vad tror du om detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du nyligen installerat om XP eftersom du vill installera SP2 nu?

I så fall kan det ju vara enklast att bränna SP2 på en CD-skiva, ominstallera XP och direkt lägga in SP2 innan det finns andra program där som kan störa.

 

Vilka program har du kört? Har du några loggar på vad som har hittats så att det går att bedöma risken för att det finns fler skadliga filer i datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan bero på olika saker bla att det ligger "rester" kvar efter den förra installationen på disken som stör den nya. Testa o kör tex Partition Magiq eller Delpart,dessa program städar effektivt bort gammalt skräp på disken. Sen kan det även vara så att det ligger oönskade saker djupare i disken så att säga,så en lågformatering är nödvändig. Brukar finnas tips på disktillverkarens websida.Eller om du goglar på det.Det allra enklaste föressten är att du kör en långsam formatering när du installerar din XP,har du inte gjort detta så testa med det. :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...