Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trasig router?


Kadde

Rekommendera Poster

Tjena, har haft lite problem sen jag vakna idag med router, imorse så fick jag ingen internet anslutning till någon av mina datorer(3st) eller mitt PS3, men efter att ha resetat routern och modemet ett antal gånger, gjort ipconfig /release och /renew också, bytt portar på i stort sätt alla kablar så har jag fått det att fungera...MEN jag har blivit lite osäker på om det står rätt till endå, är det ok om alla sitter på publika ip-adresser och ingenting är inkopplat i WAN uttaget? jag sitter tom. bakom en router men när jag skriver ipconfig i cmd har jag ingen privat adress.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kabeln från modemet till routern ska gå in i routerns WAN-port. Om den i stället går in i en LAN-port så använder man routern som en switch och har kopplats sig förbi brandvägg mm i routern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kopplade kabeln mellan modemet och routern i WAN och då vart det som förut, får ingen åtkomst till internet och när jag troubleshootar så säger den att den inte får/hittar någon DNS eller något sånt : /

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ändrat några inställningar i routern eller i datorerna som nu kan vara felaktiga för den rätta kopplingen? Med inställningar menar jag inte sådant som release och renew. Du har ju gjort en reset av routern. Är du säker på att det är rätt inställningar i routern nu?

 

Pröva om det här får igång anslutningen igen. Stäng av modemet i 30 minuter.

 

När de 30 minuterna har gått så stänger du av routern och datorerna. Sätt på modemet och vänta tills det har kommit igång och alla lysdioder har stabiliserat sig. Sätt på routern (med WAN-anslutning till modemet) och vänta tills den är klar. Sätt på en dator och se hur det går. Om datorn inte kommer åt internet så gå till routerns inställningssidor och kolla om routern har fått en IP-adress och DNS-server från telefonstationen (eller motsvarande om du har något annat än ADSL).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uhm, det gick som innan, men jag kommer inte ens åt routers webinterface på 192.168.0.1, om det hjälper har jag ett screenshot på ipconfigen efter jag gjorde vad som står ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uhm, det gick som innan, men jag kommer inte ens åt routers webinterface på 192.168.0.1, om det hjälper har jag ett screenshot på ipconfigen efter jag gjorde vad som står ovan.

 

Du är säker på att du lyckades göra en fabriksinställning av routern?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pröva att trycka in den lilla microbrytaren/knappen bak på routern samtidigt som du drar ur strömkabeln, håll knappen intryckt i minst 10 sek, sätt i strömkabeln igen, fortfarande med knappen intryckt, nu bör alla lampor tändas och släckas, släpp knappen.

Förhoppningsvis är routern återställd, och du bör kunna logga in i den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uhm, det gick som innan, men jag kommer inte ens åt routers webinterface på 192.168.0.1, om det hjälper har jag ett screenshot på ipconfigen efter jag gjorde vad som står ovan.

Ja, resultatet från ipconfig /all är definitivt intressant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget uppenbart problem i det resultatet och routern borde ha IP-adressen 192.168.0.1. Routern är ju också igång eftersom datorn har fått en korrekt IP-adress, visserligen med en mycket kort lånetid på 12 minuter men det ska ju inte göra något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag kommer inte åt routern på 192.168.0.1 och borde jag inte få en privat adress(tex 192.168.0.xxx), eller är det därför jag kanske inte kommer åt den? om den ligger på ett annat nät? chansning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lyckats få det att fungera med WAN porten nu (yay!) men har samma ip adress och kommer fortfarande inte in i routern, borde det inte va en NAT som ger mig en privat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gjorde du för att få det att fungera med WAN-porten?

 

I bilden så har datorn IP-adressen 192.168.0.107 så den är ju privat och ligger på samma subnet som routerns 192.168.0.1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aa jsute, men den bilden är tagen tidigare, när det inte fungerade, kan ge dig en ny nu,

http://data.fuskbugg.se/skalman01/sdfgh.jpg

 

Nu funkar det, men har den IPn som står där.

 

Edit: Jag var visst lite slarvig, jag fick det inte att funka i WAN, så fort jag startade om datorn funkade det inte längre fast då hade jag fått en privat adress som bilden längre upp. Nu sitter jag inte i WAN längre och bilden länkad här är rätt.

Hoppas det inte vart för rörigt nu :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alldeles riktigt, om du inte använder WAN-porten så får du en global IP-adress. Jag hoppas att du har en brandvägg som du inte tillåter lokal fil- och skrivardelning i, för med en global IP-adress så innebär det att andra datorer som använder samma gateway från Bredbandsbolaget räknas som lokala.

 

Har lyckats återställa routern igen i enlighet med vad //gästen skrev i inlägg #8?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigt att du inte kan få upp routerns inställningssidor när datorn har en lokal IP-adress. Har du någon kompis med en router som du kan få låna? Det är ju tråkigt om du köper en ny router och så visar det sig att det är något annat.

 

Jag har inte sett att det ska vara något särskilt problem med DIR-635 i alla fall. Det finns en del andra i forumet som har routrar i DIR-serien och de är nöjda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, ska testa någon annan router först, om det skulle vara modemet som skiter sig vad finns det att göra då? Förutom att ringa om ett nytt dvs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker också det är lite märkligt, att du inte får igång webbsnittet på din router, inte för att jag vet vilken router du nu använder, det framgår inte i dina inlägg här, vad jag kan se?

 

Men den modell du har kikat på, är normalt en pålitlig modell i DIR-serien.

 

Men visst vore det bra om du hade möjligheten att testa med en annan router hos dig, och att testa med din felande router hos någon annan?

 

En förklaring jag kan se nu, är att din nuvarande router har hängt sig i mjukvaran på något sätt, men har tyvärr inget bra svar på hur man får det att släppa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...