Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

PM och den privata mejladressen


mbgtmari

Rekommendera Poster

Nu när möjligheten att skicka privata meddelanden har införts undrar jag om ett svar på ett sådant funkar som på mitt andra forum, där mottagaren kan läsa mitt svar men inte se min privata mejladress, om jag nu inte skriver ut den förstås. Det skulle också vara intressant att få veta om ni andra hjälpare börjar få en drös med önskemål om hjälp utanför forumen. Jag tänker nu inte på folk som ber om något i en tråd utan sådana som inte vill ställa sina frågor i en tråd utan ha privathjälp.

 

Jag frågade visserligen om PM-funktionen före ändringen och fick då svaret att mejladressen inte skulle synas men jag vill ändå försäkra mig om detta innan jag svarar de förhoppningsfulla att de får ställa sina översättningsfrågor i språkforumet för att få dem besvarade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Jag har inte råkat ut för att folk missbrukar PM-funktionen på det sättet att dom ber om privat hjälp utanför forumet. Kan kanske bero på att dom ännu inte upptäckt det. Den nya designen och dom nya funktionerna är än så länge bara barnet här.

 

Däremot har jag valt att dölja min epostadress av ovanstående anledning. Blev lite tröttsamt att ha epost från folk som ville ha privat hjälp den vägen hela tiden. Istället för att posta i forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom mejl inte är inblandat i PM-funktionen så ser man inte någons mejladress. Men jag skickar dig ett PM så ser du hur det ser ut.

 

Jag har inte fått någon support-fråga via PM än. Jag hade min mejladress synlig i gamla forumet och fick mindre än en fråga per vecka den vägen.

 

----------

Eftersom detta inte gäller någon buggrapport eller något önskemål när det gäller forumet så flyttar jag tråden till "Diskutera Eforum".

 

Cecilia, moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade min mailadress synlig hela tiden i gamla forumet, fick ibland frågor via mail, men svarade hövligt men bestämt att jag inte svarar på frågor direkt via mailen, utan det ska ske i forumet, kan svara på frågor via mail, men då ska jag komma överens om detta med en trådskapare, om det finns behov av detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast även om man inte döljer den privata eposten visas den inte i forumet. De som däremot finns är ett formulär man kan skicka epost via. Adressen visas aldrig och du kan välja att svara via epost eller, antar jag, PM.

 

mmh, måste testas... //gästen - you got mail

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådär, nu har gästen och jag testat. Det blev som väntat.

 

Jag fyller i en dialog likt denna i gästens profil, klickar skicka.

Ett brev dyker på i inboxen med Eforum fast med min epostadress som avsänder. Mitt användarnamn står även med i brevet och vart det kommer ifrån.

 

med andra ord ger valet att visa epost att andra kan skicka meddelanden via epost till en men forumet ger aldrig ut ens egen epostadress. Den som skickar ger ifrån sig sin, men inte du som gjort det möjligt att skicka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betyder det att om jag svarar på ett PM så ser mottagaren min e-postadress?

Oavsett om jag har valt att visa den eller ej?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betyder det att om jag svarar på ett PM så ser mottagaren min e-postadress?

Oavsett om jag har valt att visa den eller ej?

 

Nej nej, inte PM. Epost... epost...

 

PM har inget med din epost att göra. Inget alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Jag hade på känn att eforum skulle funka som andra forum vilket ni bekräftade. Det gläder mig att ni än så länge verkar ha sluppit begäran-om-hjälp-PM. PM-funktionen är i sig en trevlig funktion med vilken man kan diskutera hjälpare emellan och förstås även själsfränder emellan. Jag har stor glädje av det på mitt utländska forum, men det Stefan med rätta kallar för missbruk är jag också utsatt för där. Än så länge har jag bara fått två begäran-om-hjälp-PM här på eforum och jag hoppas slippa fler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Än så länge har jag bara fått två begäran-om-hjälp-PM här på eforum och jag hoppas slippa fler.

Det är ju rätt vanligt att de som har problem med att folk vill ha support via PM skriver i sin signatur att ingen hjälp ges via PM utan bara i forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...