Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

BSOD i Vista 64-bit..hjälp en okunnig datoranv.! =)


THEjosef

Rekommendera Poster

Hej! Mitt första inlägg i eforum, jag ska försöka göra det här kort *host* och förhoppningsvis kan någon hjälpa stackars lilla mig :)

 

Först en liten fråga som oroar mig...Hur stor skada tar datorn vid "ovanliga reboots", alltså när man måste stänga av/starta om datorn pga att den hakar upp sig?..vågar inte på flertal reboots..nåja:

 

Min bror köpte en "familjedator" för allmänbruk, ca 6-7 månader sedan: Han köpte delarna, byggde ihop den och det enda han var något missnöjd med var väl RAM-minnet...Kan inte alla delar så värst bra men grafikkortet är iallfall GTX 275, processor AMD Phenom II x4 940 (Black Edition) - säger kanske inte mycket men jag kan spela Crysis och diverse andra prestandakrävande spel och har fungerat som smör fram tills i torsdags, då for allt åt pipsvängen...

 

Problemutveckling:

Min mamma hade problem med att starta datorn i torsdags men tillslut gav den vika för hennes vilja, något senare samma kväll använde jag datorn..då hakade datorn upp sig, jag startade om den och det var då jag stötte på min första blåskärm!..:(

1)

 

"IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL"

 

...

 

*** STOP: 0x0000000A (0x000000000000005B, 0x...) --- (tog kort med kameran, därav lilla informationen)

 

---Läste lite på nätet och bestämde mig för att göra en systemåterställning, såg att Windows uppdaterades ungefär vid den tiden då det började strula sig något.

 

2)

Nu fungerade datorn igen - Jag brydde mig inte om problemet så värst och påbörjade ett skolarbete i Words när helt plötsligt datorn hakar upp sig och kraschar igen...

 

Nu stod det inget med CAPS_LOCK utan bara åtgärder, däremot fanns STOP med annorlunda siffror:

 

*** STOP: 0x00000024 (0x00000000000C059, 0x...)

 

NOTE: Vid några tillfällen har det även stått om "överklockning".. vilket e sjukt konstigt...jag känner igen meddelandet från tidigare när vi klockade processorn 3.0GHz till 3.4GHz men jag sänkte värdet till 3.0 GHz (standard) för en månad sedan - Nu anser den att standard-värdet är överklockat?!?!

 

 

3)

Då mina datorkunskaper är väldigt begränsade, försökte jag på mig de åtgärder som windows föreslog - Skulle utföra hårdvara-scan "Run CHKDSK /F" men vad händer då? Jo..försöker starta datorn i felsäkertläge då stannar den på "Vänta" medan den visar massor av systemfiler...efter 5-10 minuter ger jag upp och stänger av datorn...

 

Och sedan då? Datorn vägrade fungera! Jag reboota och skärmen blinkar glatt fast än datorn är på...efter flera reboots så dyker skärmen upp men då stannar den vid "loading ASUS Express" ....nästa reboot så dyker skärmproblemet upp igen och datorn brummar upp..avtar..brummar upp...avtar

 

 

Jag har absolut ingen aning vad fasiken har hänt..har läst lite på nätet men jag kommer ju knappt in på skrivbordet längre...jag betonar återigen, den här datorn är rätt så ny, har fungerat bra (utöver enstaka gg då den har hakat upp sig) och vi har som sagt försökt klockan den tidigare och då har temperatur-värdet sett helt okej enligt brorsan (översteg inte +50 C vid "100%-tester"..om jag minns rätt)...

 

 

Ursäkta över det korta meddelandet (heh) men annars vet jag inte hur jag ska klämma in det mesta. Tillsist kan jag tillägga att jag har aldrig ens formaterat en dator och som tidigast kan jag få tag på brorsan om 3 veckor :) - tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stor skada tar datorn vid "ovanliga reboots", alltså när man måste stänga av/starta om datorn pga att den hakar upp sig?

Det är ingen större fara med det. Även ifall du menar "kallstarter" med on/off-knappen och inte reset-knappen.

 

De här felen du upplever beror troligtvis på RAM-minnet. Det kan vara trasigt eller ha felaktiga inställningar varför det sänder korrupt data/information. Eller så beror det bara indirekt på minnet p g a trasigt moderkort eller nån bugg i biosen.

 

Ett alternativ är korrupta data nånstans på hårddisken men det anser jag inte vara lika troligt nu i ditt fall.

 

Kommer du in i setup-menyn för biosen för att då kunna ladda "setup defaults"? Testa med det i så fall (men stäng gärna av inbyggd hårdvara som du inte vill använda (dessa hoppar vanligen igång av att ladda "defaults")).

 

Om någonting då har förändrats gällande stabiliteten, så kan vi förhoppningsvis sen göra lite fininställningar med minnet m m för att få datorn tokstabil.

 

P.S. Vad heter moderkortet, dess benämning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Halloj! jag tackar för ditt svar men tyvärr måste jag säga att jag inte kan utföra något av det du säger eftersom datorn fortsätter att brumma av och an..med en blinkande skärm, dvs jag ser bara svart.

 

Har dragit ut och suttit tillbaka kablarna till skärmen, sett till adaptern, slagit av on/off knappen på chassit + strömbrytaren men inget tycks hjälpa...vet inte hur jag ska förklara ljudet men låter som djupa andetag...den spinner helt enkelt, tar en paus, spinner igen, tar en paus - usch om en hårdvara som RAM-minnet du nämnde måste bytas ut ...

 

Jag vet att min andra bror lyckades få igång skärmen och komma in på skrivbordet, för att sedan haka upp sig och nu fortsätter skärmen att blinka:(

 

Kommer du in i setup-menyn för biosen för att då kunna ladda "setup defaults"? Testa med det i så fall (men stäng gärna av inbyggd hårdvara som du inte vill använda (dessa hoppar vanligen igång av att ladda "defaults")).

 

Jag förstod inte riktigt vad som skall stängas av (om jag nu någonsin kommer dit heh) för jag är rädd att strula till det ordentligt om jag väljer fel grej :rolleyes: och angående moderskortet har jag ingen aning..om nu inte jag kommer in i enhetshanteraren eller hittar förpackningen...

 

Nåja, vågar iallfall pröva på reboot igen :) tack för svar och jag får fajtas vidare imorgon!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha så den kommer inte ens så långt... Pröva då att nollställa bios med hjälp av jumpern på moderkortet. Förhoppningsvis har du manualen till det och kan kika efter vilken som är den rätta. Fast enklare är kanske att bara ta ur batteriet på moderkortet och sätta tillbaks det igen efter kanske 15 sekunder. Då blir bios-inställningarna nollade.

 

Annars kan du testa ta ur RAM-minnena – alla utom ett. Och testa starta datorn med ett minne i taget. Det är inte svårt även om du aldrig har gjort det förut; de sitter bara med en hake på varje sida och passar bara vänd åt rätt håll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäktar för det sena inlägget :P

 

Nåväl, jag fann hela datorboxen och lite mer därtill och moderkortet heter:

 

MK Asus M4N72-E nForce750aSLI

 

Angående meckandet med datorns hårdvara, så får jag göra det imorgon - Det är typiskt mig att vara extra petig och nojjig över sånt som inte bara angår mig (familjedator) så jag har läst på lite utöver det du har skrivit och försökt ta reda på hur man jordar datorn..som tyvärr står ganska nära ett element

 

Jag har ingen vidare brådska heller och vill helst låta ett eller annat sitta kvar i huvudet efter det här eländet är över (ursäktar över att jag är så seg :))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådär - nu har jag lokaliserat problemet med datorn och meckat tillräckligt känns det som

 

Det var, som du skrev, fel på RAM-minnet..ena iallafall

 

Körde memtest i 10h med ena RAM-minnet - pass: 21, error: 0 så inget fel med det, men när jag skulle pröva den andra så visade den samma "symtom" som innan - alltså att datorn brummar av och an och att skärmen blinkar..så...kunde inte göra något med det RAM-minnet och där tycks felet ligga i :/

 

Testade även att byta plats där RAM-minnet sitter..för att se om det kanske var fel på moderkortet, men nej, verkar bara vara fel på ena RAM-minnet

 

Tackar för hjälpen och tråden kan gärna stängas :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för hjälpen och tråden kan gärna stängas biggrin.gif

Ingen orsak! :thumbsup: Och trådar stängs inte annat än vid t ex uppenbara regelbrott. Vem vet, "om fem år" kanske nån råkar stöta på den här tråden och får hjälp av den eller har nåt att tillägga (det händer faktiskt att flera år gamla trådar vaknar till liv igen)... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Vem vet, "om fem år" kanske nån råkar stöta på den här tråden och får hjälp av den

Hur många kör Windows Vista om 5 år? ;)

T.o.m. Windows 7 är ute ur bilden då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många kör Windows Vista om 5 år? ;)

T.o.m. Windows 7 är ute ur bilden då.

Jamen inte skulle du väl ta mig ordagrant heller! :D Fem dagar, fem veckor, fem år... :)

 

Förresten! Folk, och däribland jag (på en Notebook), använder fortfarande XP... Och hur gammalt är det – nio år? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten! Folk, och däribland jag (på en Notebook), använder fortfarande XP... Och hur gammalt är det – nio år? ;)

Du har säkert XP SP3 på den.

 

Windows Update som ger automatiska säkerhetsuppdateringar till Windows datorer upphör för Windows XP SP2 användare den 13 Juli i år.

 

http://www.win7bloggen.se/Blogg/post/Inga-sakerhetsuppdateringar-till-Windows-XP-efter-sommaren!.aspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..och då blir det ju inte några "nio" år.

Det blir i alla fall 4 år. :)

 

"Windows XP SP3 upphör 8:e April 2014"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...