Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Glömt lösenord till dmg-fil


myskoxen

Rekommendera Poster

Jag gjorde om en mapp till en dmg-fil och lösenordskyddade den och nu kommer jag inte ihåg lösenordet... Någon som vet om det går att kringgå lösenordet och öppna filen?

/Ida

 

 

 

Moderator flyttar tråden till lämpligare forum

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så enkelt. Lösenordet används för att kryptera innehållet. Inget lösenord - ingen åtkomst till innehållet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är som sagt inte helt enkelt, om du har testat alla tänkbara lösenord och kombinationer återstår någon form av brute force/dictionary attack.

Googla på dessa begrepp för potentiella verktyg.

Vill dock höja ett varningens finger. Många webbplatser som har sådana här verktyg och även själva verktygen kan vara infekterade med allsköns otrevligheter i form av virus, trojaner och annan malware.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet om det går att kringgå lösenordet och öppna filen?

 

Hade det gått så hade ju lösenordsskyddet varit värdelöst.

 

Vad jag förstått använder de AES för att kryptera och det anses fortfarande som säkert, så ditt enda hopp är att du kommer på lösenordet. Det är bara att prova sig fram. Om du tror att du kan ha använt ett vanligt ord, och inte bara slumpade bokstäver, så kan du göra en dictionary attack. Då testar datorn med alla ord i en ordlista.

 

Exempelvis finns detta program för ändamålet:

https://www.georgestarcher.com/?page_id=256

 

Eventuellt kanske du bör komplettera med en svensk ordlista...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag misstänkte att det inte skulle vara så enkelt, finns ju en anledning att man lösenordsskyddar saker och ting... Bara så frustrerande att jag inte alls kan komma vad jag har valt för lösen... Men tack alla för hjälpen, jag får helt enkelt testa vidare.

/Ida

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...