Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn låser sig!


ciconiidae

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har problem med att datorn låser sig. Det började för ett par veckor sen med att den inte gick att väcka efter att den gått in i viloläge, jag blev tvungen att använda avstängningsknappen. Sedan började den låsa sig lite när som helst,även när jag använder datorn. Jag kan röra muspekaren, men inget reagerar. Även klockan stannar. Häromdagen låste den sig redan innan jag hann logga in.

 

Idag när jag satte igång datorn startade den en inkonsekvenskontroll på hårddisken.

Är det hårddisken som börjar bli dålig? Hur tar jag reda på vad som är fel och vad jag kan göra? Datorn är en HP laptop med windows vista, ca 1,5-2 år gammal.

 

Tacksam för all hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inkonsekvenskontroller av hårddisken blir det ofta när man stänger av med strömbrytaren.

 

Har det känts som att datorn har blivit varmare eller har fläkten börjat låta väldigt mycket?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, fläkten har låtit mycket i omgångar (ganska regelbundet tror jag) efter att den har hängt sig. Vad kan det betyda? Jag vet inte om den har varit varm, har inte kollat det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, så här ser det ut nu, datorn har varit på några timmar. Gissar att temperaturen är högre än det ska vara? Vad kan det i så fall bero på och vad kan jag göra för att lösa det?

post-64503-126486967189_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lite varmt, men inte så mycket att det ska orsaka problem. Drivrutinsproblem kanske. Kommer du ihåg om du installerade, uppdaterade eller avinstallerade drivrutiner strax innan problemet började?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att jag har samma problem som trådskaparen och jag har samma problem på två av varandra oberoende datorer. Jag kör dock Windows 7. Den ena är en 32 bitars stationär och den andra en 64 bitars laptop. Båda är DELL-maskiner.

 

Problemen började runt nyår eller strax därefter. När datorn gått i viloläge vaknar den inte av musrörelser eller tangenttryck. Först trodde jag att det bara gick att lösa med strömbrytaren, men efter ett tag kom jag på att prova ctrl-alt-del. Detta kommando "hör" den och vaknar.

 

Utöver detta har båda datorerna vid två tillfällen blinkat till och bytt utseende på fönstren. Den gick tillbaka till originalschemat. Efter några minuter gick den tillbaka till ursprunget igen utan att jag gjorde något.

 

De har även uppvisat kortare frysningar av skärmen när jag sitter och jobbar.

 

 

Jag har genomsökt båda datorerna efter virus och andra elakheter men kammar noll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte rört några drivrutiner, men jag installerade en ny version av Norton antivirus eftersom den gamla gått ut. Jag körde filstädning och registerstädning med CCleaner eftersom datorn hade blivit seg, tror dock att det var efter att problemen började. Vad jag minns så var det bara rester av avinstallerade program i registret som togs bort i registerstädningen.

 

(Jag testade också ctrl+alt+delete när datorn slocknat, men den reagerade inte på det heller.)

 

Det konstiga är att datorn funkade felfritt igår för första gången på ett par veckor. Den känns snabbare nu och gick att väcka ur vänteläge flera gånger. Kan det vara så att den hittade nåt problem och fixade det under inkonsekvenskontrollen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det kan ju ha varit något problem med filsystemet på hårddisken. I så fall är det kanske bäst att kolla upp att hårddisken inte har börjat bli dålig. Steg 1 är i så fall att kolla upp med något program som HD Tune och se vad det tycker när det gäller t ex "Health". http://www.hdtune.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag laddade ner gratisversionen av HD Tune, här är resultaten jag fick fram. Benchmark säger mig inte så mycket, men error scan resultatet verkar väl bra? Under fliken health är det tomt. Vet inte hur man får fram info där, måste man ha betalversion för det?

När jag körde error scan slutade musplattan fungera, ska starta om datorn och se om den kommer tillbaka.

post-64503-126494125518_thumb.jpg

post-64503-126494127167_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så att din hårddisk inte kan leverera de värden som behövs för att ställa samman "Health"-listan.

 

Ett dåligt område på hårddisken. Förhoppningsvis så gjorde inkonsekvenskontrollen att det nu inte ligger något i det området. Kör HD Tunes Error scan om någon vecka och sedan regelbundet och se om det blir fler områden eller om området växer. Om det inträffar så behöver hårddisken bytas ut för att du inte ska riskera att få problem med Windows. Var noga med att ha säkerhetskopior av alla viktiga filer någon annanstans utifall att Windows en dag inte startar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, så vänta och se om det blir värre alltså? Finns det nåt annat det kan bero på som jag kan kolla under tiden? Skulle det t.ex vara bra att defragmentera disken eller kan det ställa till mer problem? Tänkte om defragmenteraren kan tömma det dåliga området?

 

Starta om datorn igår var tydligen en dålig idé, när den startade upp kom jag inte längre än till att skriva in lösenordet innan den hängde sig. Efter en natts vila startade den snällt igen. Kan det vara det dåliga området på hårddisken som ställer till det? Är det i så fall bäst att bya ut den innan det blir värre, eller ska jag vänta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter ju inte så bra. Du kan testa hårddisken med ett noggrannare testprogram som Drive Fitness Test http://www.hitachigst.com/hdd/support/download.htm#DFT Det är ett program som du bränner till en CD-skiva och du startar sedan datorn från den CD-skivan.

 

Om du kollar på HPs support http://welcome.hp.com/country/se/sv/support.html för din datormodell så kan där också finnas särskilda testprogram eller annan hjälp. Eftersom datorn är yngre än 3 år så har du möjlighet att reklamera den om du tror att det är ett ursprungligt fel. När det gäller stationära datorer så brukar hårddiskfel anses vara ett ursprungligt fel men en bärbar dator utsätts ju lättare för sådant som kan skada en hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att jag har samma problem som trådskaparen och jag har samma problem på två av varandra oberoende datorer. Jag kör dock Windows 7. Den ena är en 32 bitars stationär och den andra en 64 bitars laptop. Båda är DELL-maskiner.

 

Problemen började runt nyår eller strax därefter. När datorn gått i viloläge vaknar den inte av musrörelser eller tangenttryck. Först trodde jag att det bara gick att lösa med strömbrytaren, men efter ett tag kom jag på att prova ctrl-alt-del. Detta kommando "hör" den och vaknar.

 

Utöver detta har båda datorerna vid två tillfällen blinkat till och bytt utseende på fönstren. Den gick tillbaka till originalschemat. Efter några minuter gick den tillbaka till ursprunget igen utan att jag gjorde något.

 

De har även uppvisat kortare frysningar av skärmen när jag sitter och jobbar.

 

 

Jag har genomsökt båda datorerna efter virus och andra elakheter men kammar noll.

 

-------------------------------------------------------------------

Hej, jag har windows 7 ultim på en 1 år gammal Asus laptopp och råkade ut för frysningar och att datorn inte gick som den skulle, fick även upp ett varnings medd eft frysn, meddelandet var att det var något fel med en kernel drivrutin, hittade sen ett tips om att det ev kunde avhjälpas genom att uppdatera biosen, gjorde därför en uppdat av den och eft det har jag inte haft något probl med att dat hänger sig eller liknande, en uppgrad av biosen är väl inte riktigt lätt så det är väl inget man rekomenderar i första hand, men det hjälpte mej mycket.

Mvh dae

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...