Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Måste välja vilken hårddisk datorn ska starta på vid varje start


charlieay

Rekommendera Poster

Hej :) förut gjorde jag en tråd om min externa hårddisk som då hade kraschat. Jag sökte hjälpt för att få den att funka. Jag fick som tips att sätta i den internt i datorn så det gjorde jag. När det sedan inte funkade så bytte jag tillbaka till min vanliga hårddisk " har bara en i datorn ". Efter detta har följande meddelande kommit upp varje gång jag startat datorn:

 

Phoenix ROM BIOS PLUS Version 1.10 AO2

Copyright 1985-1988 Phoenix Technologies Ltd.

Copyright 1990-2004 Dell Inc.

All Rights Reserved.

 

Dell System Dimension 5000 Series

BIOS Version A02

www.dell.se

 

Drive 1 not found:Serial Ata, SATA-2

Drive 3 not found: Parallel ATA, PATA-1 (PRI IDE Slave)

Strike the F1 key to continue, F2 to run the setub utility

 

Extremt tacksam för hjälp då jag ska sälja datorn efter helgen. Vill inte att den ska säljas med detta i början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se om det räcker med att gå in i BIOS och ändra något, t ex klockan 1 minut, innan du sparar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se om det räcker med att gå in i BIOS och ändra något, t ex klockan 1 minut, innan du sparar.

 

Sparar vad? Det där meddelandet kommer upp varje gång jag startar datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sparar inne i BIOS-inställningarna och det är dit du kommer om du trycker F2.

 

Frågan är vad jag ska ändra inne i BIOS.. satt i ungefär en halvtimme förut och försökte ändra olika inställningar kring hårddisken. Men utan framgång :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det hjälpte inte att bara spara.

 

Finns det någon möjlighet att inaktivera (disable eller liknande) den första SATA-anslutningen som BIOS klagar på är oansluten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det hjälpte inte att bara spara.

 

Finns det någon möjlighet att inaktivera (disable eller liknande) den första SATA-anslutningen som BIOS klagar på är oansluten.

 

Det provade jag för länge sedan. Utan resultat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så BIOS klagar på att en inaktiverad hårddisk saknas?

Tappar BIOS sina inställningar så du behöver ett nytt BIOS-batteri? Det är ett knappcellsbatteri som sitter på moderkortet och det går att hitta nya sådana batterier på nästan alla ställen som säljer batterier.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så BIOS klagar på att en inaktiverad hårddisk saknas?

Tappar BIOS sina inställningar så du behöver ett nytt BIOS-batteri? Det är ett knappcellsbatteri som sitter på moderkortet och det går att hitta nya sådana batterier på nästan alla ställen som säljer batterier.

 

Tack för svar. Vet vad det är för batteri :)

Jag vet inte riktigt vad felet är.. Läs ovan, problemet uppstod ju efter att jag hade kopplat ur min hårddisk och sedan provat en annan, sen satte jag tillbaka den vanliga igen. Efter detta har det meddelanden jag skrev ovan kommit upp vid varje start.

Så jag tror inte att det har något att göra med bios batteriet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drive 1 not found:Serial Ata, SATA-2

Drive 3 not found: Parallel ATA, PATA-1 (PRI IDE Slave)

Strike the F1 key to continue, F2 to run the setup utility.

Har du kontrollerat att din "vanliga disk" är med i "Boot Device Priority" i BIOS -> Boot? Den ska synas där.

Om inte får du välja i en undermeny att din "vanliga disk" är första alternativ.

 

Vilket operativsystem har du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kontrollerat att din "vanliga disk" är med i "Boot Device Priority" i BIOS -> Boot? Den ska synas där.

Om inte får du välja i en undermeny att din "vanliga disk" är första alternativ.

 

Vilket operativsystem har du?

 

Menar du i BIOS-meny-system-boot sequence?

 

Där får jag 5 alternativ:

Onboard or USB Floppy drive (Not present)

1. Onboard sata hard drive

onboard ide hard drive (Not present)

onboard or USB CD-ROM Drive

USB Device (Not present)

 

Är det i den där menyn jag ska ändra något?

 

Har windows xp..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drive 1 not found:Serial Ata, SATA-2

Verkar som att hårddisken är ansluten som enhet nummer två. Blir kanske bättre om du använder en annan kontakt på moderkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drive 1 not found:Serial Ata, SATA-2

Verkar som att hårddisken är ansluten som enhet nummer två. Blir kanske bättre om du använder en annan kontakt på moderkortet.

 

Det var det första jag provade när meddelandet kom upp. Men så var inte fallet..

 

Jag lyckades lösa det på egen hand :) Det fanns ett annat alternativ inne i BIOS. Där kunde man stänga av vissa av hårddiskarna, så jag satte de två som visades i Varninsmleddelandet på OFF. Efter det startade den galant :D

 

Men tack för alla svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, det var ju bra att du hittade den inställning som jag tänkte på i mitt inlägg klockan 12:32. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...