Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

HDMI ingen full bild


Pariah

Rekommendera Poster

Köpte en HDMI sladd + en adapter till den så jag kan koppla in den i datorn också.

När jag starta upp datorn sedan så blev skärmen en aning oskarp och det blev en svart "mariginal" runt om så att inte hela skärmen fylls.

 

Jag har provat ändra skärmupplösning men det blir inte bättre. Har ställt in skärmen på att det är HDMI sladd jag har inkopplad. Datorn och skärmen är bara någon månad gammal.

 

Så vad kan problemet vara? Läst många som haft samma problem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har skärmen för upplösning? Det är den du ska ställa in i datorn.

 

 

1920 x 1080 har jag.. jag har provat ändra till andra upplösningar sa jag ju men det blir fortfarande likadant.. tror 1 fungerade till att få bort de svarta kanterna men då blev det helt suddigt och stort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver ställa in overscan i drivrutinsinställningarna. Har du Nvidia eller ATI? Googla på ditt märke och overscan om du inte hittar inställningarna själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver ställa in overscan i drivrutinsinställningarna. Har du Nvidia eller ATI? Googla på ditt märke och overscan om du inte hittar inställningarna själv.

 

Jag har ATI. Overscan? Menar du screen adjust så funkar inte den när man har HDMI-sladden inkopplad. Var hittar jag Overscan annars, i datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade tidigare ett ATI-grafikkort. Och samma symptom som du, att det uppstod svarta kanter runt bilden.

 

Tillslut så hittade jag en inställning, begravvd djupt ned i ATI-kontrollpanelen som korrigerade bilden. Tyvärr så kan jag inte peka dig exakt vart inställningen finns, för jag har slängt kortet. Men det finns en risk att du måste hitta en kryssruta som heter något i stil med Advanced settings för att kunna nå inställningen som du behöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I CCC ska du gå in på Desktops & Displays, nere i vänstra hörnet ser du en liten bild på din skärm. Där finns en liten svart triangel som du ska klicka på. Välj configure. Där ska du komma till inställningar för bildstorlek/overscan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I CCC ska du gå in på Desktops & Displays, nere i vänstra hörnet ser du en liten bild på din skärm. Där finns en liten svart triangel som du ska klicka på. Välj configure. Där ska du komma till inställningar för bildstorlek/overscan.

 

Tack nu löste jag det!

 

En snabb fråga till bara. Blir det bara bättre bild när man ser på film i HD-format när man har HD-kabel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du HDMI-kabel? Det beror på vad du jämför med. HDMI och DVI är samma sak med den skillnaden att HDMI även kan transportera ljud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du HDMI-kabel? Det beror på vad du jämför med. HDMI och DVI är samma sak med den skillnaden att HDMI även kan transportera ljud.

 

Jag hade DVI-kabel innan.. jag trodde jag skulle få bättre bild när jag använder mig av HDMI-kabel. Har jag köpt den förgäves nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...