Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Facebook och Mesenger har blivit hackad


Luton

Rekommendera Poster

Min dotters Facebook och MSN Messenger har blivit hackad ikväll. Hennes lösenord fungerar inte och hackaren har lagt in andra bilder på hennes Facebook. Vad ska hon göra och kan man få tillbaka den som den var innan idioterna "tog över".

Kan man förhindra sånt här eller är de så smarat att de kan ta över datorn ändå.

Kan dom komma åt bankkonto också eller det har inte med varannat att göra. Dottern är mycket orolig och jag har svårt att förstå varför nån behöver göra sånt här. Jättetacksam för svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man förhindra sånt här eller är de så smarat att de kan ta över datorn ändå.

Kan dom komma åt bankkonto också eller det har inte med varannat att göra.

Det finns ju olika sätt att komma över lösenord. Dessa kommer jag på just nu.

 

1. Man är obetänksam och skriver in sitt lösenord på en webbsida, t ex för att man går på ett phising-mejl eller för att få reda på vilka personer som har blockat en på MSN.

 

2. Någon lyckas gissa sig fram till lösenord, eller en så kallad hemlig fråga om det finns en sådan. Många har ju vanliga lösenord som 12345, sitt namn eller password.

 

3. Det finns en "key logger" i någon dator som man har loggat in från. Behöver ju inte vara datorn hemma utan kan ju vara på ett internet café eller hos en kompis.

 

Det är bara i punkt 3 som man kan behöva vara orolig för andra lösenord och liknande.

 

jag har svårt att förstå varför nån behöver göra sånt här.
En anledning kan vara att både på MSN och Facebook så går det ju att lägga ut länkar till webbsidor som visar reklam och reklam är ett enkelt sätt att tjäna pengar.

 

Även MSN ska väl ha information om vad man ska göra om man fått sitt konto hackat. Kolla på de här sidorna:

https://support.live.com/

http://help.live.com/help.aspx?project=liveidv1&market=sv-SE

http://help.live.com/help.aspx?project=WL_Messengerv9&market=sv-SE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

MSN och Hotmail kommer inte ens att besvara mailet som skickas angående intrång. Provade kontakta Hotmail och fejkade att jag fått mitt konto hackat. Inte något svar på det fick jag. Nu var det endast för att se vilken hjälp jag skulle kunna få. Det uteblivna svaret visar ju hur entusiastiska dom är för att hjälpa folk.

 

Det är tyvärr bara att gilla läget och skaffa ett nytt konto.

 

Facebook vet jag inte hur dom är.

 

Numera behöver folk inte gissa sig till lösenord eller plantera några keyloggers. Det finns färdiga program att ladda ned, som hämtar det direkt från servern. Programmet lägger sedan fram lösenordet i klartext. Det är så att man blir rädd. YouTube svämmar över av instruktionsfilmer.

 

Ett tips är ju att vid nystart inte använda samma lösenord på Facebook som används till eposten. Tyvärr många som gör det av lathet. Sådant kan straffa sig senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...