Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skärmen


kirreht

Rekommendera Poster

Hej hej!

Jag har en gammal bärbar av modell Dell Inspiron. Jag är inte särskilt duktig på bärbara datorer så jag ville plocka isär den i just "utbildningssyfte". Jag ville helt enkelt lära mig hur det såg ut innuti. Sen kom jag på att man kan bygga in den i ngt roligt, har ännu inte kommit på vad. Iallafall till problemet. Jag skulle se så den fungerade när jag plockat bort det mesta av chassit och när jag sätter på den vill inte skärmen gå igång. Jag har testat att försöka använda en extern skärm också men inte något där heller. Jag hör att datorn går igång men efter kanske 30sek så slutar fläkten gå och trycker man då på power-on knappen så piper det som att man stänger av den.

 

Jag tänker att det kanske kan vara någon strömbrytare som visar att skärmen är öppen/stängd som är problemet.

 

Någon som har något tips?

 

Tacksam för svar:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta att det tagit så lång tid att svara men jag har inte haft någon tid att pilla med datorn. Nu har jag demonterat den och satt ihop den men inget fungerar. Jag har kört med extern skärm igen och allting och försökt att få en windows skiva att kanske gå igång men icke. Har du ingen aning vad det kan vara?

 

PS. Det blir en sån jag ska bygga! Wall-pc har jag hittat lite om på engelska också så får jag igång skiten ska det bli en wall-pc:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta att det tagit så lång tid att svara men jag har inte haft någon tid att pilla med datorn. Nu har jag demonterat den och satt ihop den men inget fungerar. Jag har kört med extern skärm igen och allting och försökt att få en windows skiva att kanske gå igång men icke. Har du ingen aning vad det kan vara?

 

PS. Det blir en sån jag ska bygga! Wall-pc har jag hittat lite om på engelska också så får jag igång skiten ska det bli en wall-pc:)

 

Hmm, det finns så mycket på en dator som kan gå sönder, och angående bärbara datorer så är det alltid extra svårt att felsöka då allt följer sin egna lilla standard. Hur värkar kylningen fungera? Kan processorfläkten ha släppt och orsakar värmeproblem som gör att datorn stängs av för att itne gå sönder ? Då brukar de nämligen kunna pipa. Om du har kvar manualen till datorn altenativt kan googla dig fram till den så kan du försöka ta reda på vad just det pipet du hör betyder. För dessa pip är ofta olika sorters felkoder. Sitter batteriet på moderkortet kvar, kan du testa med ett nytt? Har du testat resetta bios?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...