Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur alltid köra ett program med adminrättigheter på begr konto ?


PCsnubben

Rekommendera Poster

Jag vill att de begränsade kontona på min dator ska nkunna köra vett visst program med adminrättigheter, hur ställer jag in det ?

Jag vill alltså inte behöva skriva in "Kör som Administratör" plus lösenord varje gång för detta program.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det hade jag redan listat ut...

 

Men....

NOTE: If you are doing this is while logged in as standard user instead of an administrator, then you will need to provide the administrator's password before the program will run as administrator.

 

Jag vill att användaren INTE ska behöva adminlösenordet, för det vill jag ju givetvis inte ge ut ...

Antingen ska jag kunna skriva in det första gången och det sparas, eller så ska det inte behövas alls.

Hela poängen med standardkonto försvinner ju om jag ger användaren adminlösenordet för då kan han ju logga in på adminkontot och ändra sitt eget konto till ett med adminrättigheter ...

 

Måste ju finnas nån lösning på detta ...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det inte att ändra behörigheterna för programmet i stället, så att det inte krävs adminrättigheter för att köra det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det går att ändra rättigheterna i programmet, och det kan nog vara omständigt..

 

Jag löste problemet med AutoIT

Gjorde ett script som kompileras till en exe-fil.

Scriptet innehåller adminlösenordet, och det funkar nu fint att köra ett utvalt program (som normalt kräver adminrättigheter) under standardkonto :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det går att ändra rättigheterna i programmet, och det kan nog vara omständigt..
Brukar i och för sig bara vara att öka på behörigheterna på mappens säkerhetsflik. Men bra att du har löst det :thumbsup: Poäng för lösningen utdelas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...