Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Möjligt att få ut 100Mbps på en fiberuppkoppling 100/20


folkeorg

Rekommendera Poster

Vi har Stadsnät dvs fiber med 100/20 (fast jag tror det är 100/100). I fiberkonvertern sitter det ett nätverkskort på 100Mbps.

 

Stadsnätsägaren säger att man kan surfa i 100Mbps men är det ens teoretiskt möjligt?

Dvs går det att skicka datatrafik med 100Mbps över en Fast Ethernet-uppkoppling (100Mbps)?

 

 

I ett vanligt ethernetnätverk får man väl vara glad om det ligger på 40-50% av hastigheten och även om det bara är punkt-till-punkt (mellan router och fiberkonverter så lär man väl bara komma upp i max 80% av överföringskapaciteten?

 

Jag tror att det skulle behövas Giga ethernet-utrustning för att kunna "surfa i 100Mbps" men frågan är om ens det är en korrekt skrivning. Data i header tar ju lite kapacitet så själva "surfdata" dvs html-kod är ju aldrig 100% av data som skickas/tas emot. Man skulle alltså behöva t.ex. 120/120 för att kunna ladda ner webbsidor i 100Mbps..

 

Är det ngn som kan bekräfta detta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Stadsnätsägaren säger att man kan surfa i 100Mbps men är det ens teoretiskt möjligt?

Dvs går det att skicka datatrafik med 100Mbps över en Fast Ethernet-uppkoppling (100Mbps)?

 

Kanske inte exakt 100, men 98-99 är fullt möjligt mellan två noder i Ethernet. Men, endast under förutsättning att man kör full duplex och att du räknar med all data inklusive header och omsändningar. Det som operatörerna säljer är oftast inte hastigheten på nyttadata utan hastigheten på förbindelsen.

 

I ett vanligt ethernetnätverk får man väl vara glad om det ligger på 40-50% av hastigheten och även om det bara är punkt-till-punkt (mellan router och fiberkonverter så lär man väl bara komma upp i max 80% av överföringskapaciteten?

 

Då är utrustningen felkonfigurerad.

 

Data i header tar ju lite kapacitet så själva "surfdata" dvs html-kod är ju aldrig 100% av data som skickas/tas emot. Man skulle alltså behöva t.ex. 120/120 för att kunna ladda ner webbsidor i 100Mbps..

 

Korrekt men 120/1 hade räckt för att få 100 Mbit/s för ren surf (du sänder väldigt lite vid surfning). En del operatörer räknar bort header etc i sin trafikhastighet, tex om man säljer 10 Mbit/s, så levererat man 12 till kunden. Skulle det under gynsamma förhållande ge kunden 11 Mbit/s, så kommer denna knappast att klaga....

 

Men tyvärr säljer fler operatörer "högsta möjligt teoretiska hastighet", som aldrig kommer kunna uppnås.

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom att många som har 100mbit/s inte har några problem att komma upp i över 90mbit/s så tror jag inte det problemet riktigt är så stort...

 

Det jag skulle satsa på är att kopa en mycket snabb router med snabbt throughtput genom wan ---> lan då det oftast är det som sätter stopp i hastigheten.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...