Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Linux Light


sassa

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag är amatör på datateknik.

fick hjälp av en kollega att installera Linux Light, och det va ju verkligen en omställning, från att ha jobbat med Windows XP..

Nu skulle jag enkelt installera trådlöst nätverk från com.hem..

hmm men se det va inte lätt..

 

Kanske någon kan ge mej ett tips..

 

mvh:

Lena

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

ja du har rätt.. linux mint så är det.

 

jag har skrivit in all korrekt inf jag fått av com hem och vill ha

trådlöst nätverk.

 

sen när jag ska in på mina nätverk..

så ja datorn frågar efter konf,g nycklar, och lösenord..

har aldrig varit med om detta ...

hur jag än försöker med alla mina lösen ord så går de ändå inte..

 

när jag drar ur modem kabeln ... då bryts hela kommunikationen, och jag har inte fått

till den trådlösa funktionen,,

 

 

 

mvh:Lena

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nycklarna som du fått av comhem skall användas för att ansluta din trådlösa router/modem mot comhem, inte för den trådlösa kopplingen mellan dator och modem.

Fungerar internet medkabelanslutning? Anslut en kabel och se till att detta fungerar först.

Sedan måste routern/modemet konfigureras för den kryptering den trådlösaöverföringen skall ha, där väljer du egna nycklar, titta i manualen. Enklast är att prova utan kryptering först och lägga in den sen. Linux Mint brukar hitta tillgängliga trådlösanät själv. När du valt krypteringpå routern/modemet skall du ange samma krypteringsnycklar i Linux Mint.

 

Linux Mint är samma som Ubuntu i grunden och Ubuntus forum är fantastiskt bra och på svenska, http://ubuntu-se.org/phpBB3/. Linux Mint har ett eget forum men det svenska är ganska litet, det engelskaär bra http://forums.linuxmint.com/.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej