Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Show/hide text i Indesign/PDF?


deficio

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har ett litet problem som jag undrar om någon som är duktig på Indesign kan hjälpa mig att lösa..

 

Såhär är det.. Jag jobbar ständigt på att förbättra mitt CV, som just nu är väldigt rörigt, då jag jobbar en del med scenbygge och konserter, och vill ha alla dessa jobb med på mitt CV, men inte låta de ta allt för mycket plats.. Genom att skriva ut detaljerna om varje event jag jobbat på blir CV snart flera sidor långt, vilket är totalt ointressant för människor som INTE vill se detaljerna.

 

Jag vill därför hitta en möjlighet att dölja all "irrelevant text" och ha en +knapp som min eventuella arbetsgivare i den exporterade PDF:en ska kunna trycka på för att se detaljer.

 

Jag har sökt lite överallt på internet och hittat en variant på en lösning, som dock inte är ultimat, utan gör saker krångliga för mig.. Lösningen är som sådan att jag gjort om alla lager jag vill visa eller dölja till knappar, samt skapat knappar som styr dessa lager.. Den "irrelevanta texten" är alltså dold när man öppnar dokumentet, men visas när man trycker på "Visa detaljer", och när den visas, en knapp som heter "Dölj detaljer", för att återgå till originalvyn..

 

Detta fungerar fint, men för att få ett flyt i den övriga texten måste jag göra om även den till flera knappar, som visas eller döljs beroende på vad åskådaren klickar på och vill se.. Allt detta ser OK ut i PDF:en, men blir VÄLDIGT rörigt för mig att redigera, om jag vill lägga till eller ta bort någonting i Indesign-filen för att exportera om.. Exempelbild på hur det ser ut i min Indesign-fil finns bifogad..

 

Ursäkta den krångliga förklaringen, men jag hoppas någon förstår och kan hjälpa mig hitta en lösning..

 

Tack!

 

/ Elin

 

[bild bifogad 2009-12-18 16:28:14 av deficio]

1176528_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Interaktiv text i en pdf kan man ordna genom att lägga en beskrivning på en separat sida och länka till denna sida. Förslagsvis ha dessa beskrivningar som ett register i slutet av CVn.

 

Jag vill hellre rekommendera att du skriver en kortare beskrivning för att ta det mera detaljerat på en ev intervju. Arbetsgivare blir inte impade av ett CV på många sidor utan mer tyngden av det du gjort.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...