Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ljudkortsinstallation i gamla Win98 någon som kan????


reso

Rekommendera Poster

Hej där ljudfantomer och snälla forumister

 

Jag kör win98 på en av mina burkar på grund av ett lite äldre specialljudkort som inte funkar i XP eller vista.

Men jag behöver få tillgång till volymikonen och mixern som alltid följer med Windows.

Tyvärr har jag inte lyckats att få min Win98 att känna igen något av dom ljudkort jag provat som jag har.

Dom är Soundblaster Live 5.1 modell SB0100

och Soundblaster Audigy 2zs modell SB0350

eller ett gammalt Turtle Beach N270.

 

Är det någon expert som kan hjälpa mig kanske.

 

Kristian

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon expert som kan hjälpa mig kanske.

Expert och expert... man är i alla fall nörd. =)

 

Bästa ljudkortet av dessa vill jag påstå är "Audigy 2zs modell SB0350". För spel har det upp till EAX 4.0 och för film har det bl a THX-certifiering.

 

Men jag är lite fundersam över dina ljudkort eftersom du inte får dem att funka under XP? De ska nämligen funka utmärkt under XP och senare så min fundering lyder: kommer de ifrån märkesdatorer? För då bör drivrutiner sökas hos datortillverkaren, t ex Dell. Detta för att det kan röra sig om OEM-produkter som eventuellt har specialanpassats för datorn som ljudkortet har suttit i från början.

 

Apropå Win -98 så kan det vara helt avgörande att installera moderkortets chipset till att börja med. Annars är/var det vanligt att Win -98 inte kände av att något överhuvudtaget fanns där i PCI-platsen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej RN

 

Vet du hur man identifierar moderkortet

så jag kan söka efter uppdatering till det ?

 

Kristian

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Nu har jag laddat ner cpu-z och försökt installera den, men den vill inte.

Den svarar att den vill ha en senare windows.

Jag kör Win98SE på den burken.

Har du något förslag till liknande program som passar till Win98SE ?

 

Kristian

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm det var knepigt för vad jag vet så ska det t o m funka under det ännu äldre Windows 95..! Vilken av filerna valde du? Kanske bör man hålla sig till cpuz_152.zip som inte innehåller något installationsprogram (men funkar ändå att köra).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God förmiddag "mbgtmari"

 

Tack så mycket för den hjälpen.

Den kunde installeras på min Win98SE

och dessutom köras.

 

Nu skall jag bara se om jag klarar av att kolla hur jag skall få fram

min volymikon.

Eller hur jag skall uppgradera mitt chipset (vad det nu är för något)

 

Är du bra på det där med Win98SE eller hur jag får min

Win98 att känna igen ljudkortet ???

 

Poäng är skickad

 

Kristian

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller hur jag skall uppgradera mitt chipset (vad det nu är för något)

Om du går tillbaka till mitt inlägg här...

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1172576#1172917

...så har jag bifogat en bild över vad som är intressant att få reda på i sammanhanget – själva benämningen av moderkortet.

 

Det är nämligen utefter detta man söker drivrutiner samt även eventuella uppdateringar av bios. Man/jag brukar lite slarvigt uttrycka det som "chipsetdrivare" fastän det i själva verket rör sig om ett helt paket drivrutiner inkluderande de till chipset, USB-portar, ev inbyggt nätverkskort m m.

 

Om chipsetdrivarna saknas, dessa broar mellan Windows och hårdvaran, så kan inte datorn fungera som den ska. De bygger så att säga kommunikationsvägar åt Windows så att det ska kunna hålla rätt på och styra upp datorns hårdvara. Hårdvaran finns ju redan där men Windows behöver så att säga en karta och en kopplingsmanual över hur det ska få alla respektive komponenter att samsas och samarbeta med varann.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...