Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nya sladdar till en gammal takkrona


Gunnvor

Rekommendera Poster

Hej! Jag har kommit över en gammal fin takkrona med fem armar. Sladdarna är gamla och trasiga och behöver bytas ut. Är detta något man kan göra själv och vad behöver man? Vanlig elsladd, nån typ av "fördelardosa"?

Tacksam för tips.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är detta något man kan göra själv

Inte illa menat men om man ställer just den frågan så är det kanske ett gränsfall.

Man behöver nya ledare, vilka beror lite på vad som får plats, om det är rör de ska dras i osv. Man måste även vara medveten om att ledarna inte får skava osv. Nya lamphållare är även att rekommendera då de som sitter där troligen är spröda.

Ang "fördelardosan" så behövs en sådan i någon form med även där beror det ju på vad som ryms...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bytt många kontakter, lamphållare och sladdar i mina dagar så jag kan grunderna, men det jag är osäker på är just detta med att sladden så att säga ska dela upp sig i fem armar på rätt sätt. Jag har inte gjort sådant förut. När jag letade "fördelardosa" hittade jag bara såna med max 4 utgångar. Finns det dosor med fler eller måste man göra nåt specialarrangemang?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske kan vara lämpligt ändå att kolla med en elbutik, vad som finns t.ex angående fördelardosan, så du kan se vad som får plats.

Om du inte hittar någon passande fördelare, så kan det vara lämpligt att kolla med en elektriker, som kan ge ordentliga tips om detta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vill kanske ha en sk. kron-tändning, där du via en knapp tänder två lampor, en annan tänder tre lampor?

 

Oavsett hur du väljer så kan du nyttja klämmor enl. bif. bild.

 

 

[bild bifogad 2009-11-24 10:54:55 av Mikael63]

1172508_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faktiskt ingen aning om de säljs på byggvaruhus men säljer man installationsmatr. så..

Fabrikat Wago.

OBS! Klämmorna må vara bra men de är lite svårjobbade, man måste bända upp hävarmen, vilket ger värk i tummen, innan man för in ledarna. Åtm. om det är andra ledare än entrådig ledare.

 

Obs hur många du behöver!

För nollan behöver du ex. (minst)en fempolig och en trepolig

Samma för tändtråden om du väljer samma tändning för alla lampor

Enklast är kanske att köpa 10 st fempoliga (eller hur de nu säljs)

 

[bild bifogad 2009-11-24 11:29:11 av Mikael63]

[inlägget ändrat 2009-11-24 12:54:08 av Mikael63]

1172521_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...