Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Villkorad produktsumma


BDPro

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag vill summera vissa värden i en kolumn beroende på förutsättningarna.

 

Jag har försökt med:

 

=PRODUKTSUMMA(ELLER((C148="Alla");(C13:C112="Blå"))*(BJ13:BJ112))

 

Det är alltså meningen att om det står "Alla" i cell C148 så skall hela kolumn (BJ13:BJ112) summeras.

Om det inte står "Alla" i C148 så skall bara de värden summeras från kolumn (BJ13:BJ112) där det står "Blå" i samma rad i kolumn (C13:C112)

 

Formeln verkar dock inte fungera utan jag får i utvärdering av formeln då C148 inte är lika med "Alla" att vilkoret

 

ELLER((C148="Alla");(C13:C112="Blå")) blir lika med

 

ELLER(Falskt;(C13:C112="Blå")) ->

 

ELLER(Falskt;(falskt/sant/falskt/falskt/sant.....) ->´

 

ELLER(Falskt;sant) = Sant = 1

 

vilket då gör att alla tal summeras och inte bara de "Blå"

 

Hur kan man göra annorlunda?

(Jag har egentligen 4 villkorskolumner så därför funkar det inte med enklare OM-villkor)

 

Mvh BD

 

[inlägget ändrat 2009-11-24 08:27:54 av BDPro]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ne, den där formeln fungerar icke.

 

Jag greppar vad du vill göra men inte VAD du vill göra.

Spontant känns det som om en Pivottabell kanske kan lösa det för dig. Du summerar där baserat på de filter du ställer in.

 

Ett annat alternativ är DSUMMA som kan lösa det enkelt. Se Excels hjälp om hur man ställer upp denna, den formeln är lite speciellt. Påminner om avancerat filter i uppställningen. Fast vid närmare eftertanke troligen inte vad du är ute efter...

 

Om vi tar din formel, utgår från den, så måste du bryta ut ur PRODUKTSUMMA, den del som inte är en vektor, dvs villkoret C148="Alla".

 

I stil med

=OM(C148="ALLA";SUMMA(BK13:BJ112);PRODUKTSUMMA((C13:C112="Blå")*(BJ13:BJ112))

reservation för slarvfel..

 

Eller fler alternativ? Ett är givetvis att flytta villkoret ut i tabellen. Enklast där är nog att i en kolumn kontrollera villkoren och helt enkelt returnera SANT/FALSKT givet om raden ska räknas eller ej.

 

Men som sagt, inte helt klar på vad målet är. Pivot kan nog, som jag började med, vara ett alternativ.

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen och tack för svaret!

 

Om skall försöka förklara mer vad jag vill göra så är det som att skapa en filtrerad summa utan att ha använt filterfunktionen. Är det kanske det som DSUMMA kan göra ?

 

Jag skall titta på den lite och kolla!

 

:-) BD

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa, återkom om frågor. Gärna med en liten skärmdump över vad du har och vad du vill ha.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...