Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

XP i Windows 7 Home Premium 32 bit.


grka

Rekommendera Poster

Hej!

Det är så att jag skulle vilja kunna köra XP och Windows 7 på samma maskin. På vilket sätt kan man enklast göra detta?

 

Vet att det finns så att man kan köra något sorts XP-mode men har för mig att detta endast gäller i de dyrare versionerna av 7an.

 

Tackar på förhand.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ha XP i en virtuell maskin inuti Windows 7, då är båda operativsystem igång samtidigt så det belastar datorn mer och man har i det virtuella systemet inte lika bra grafik, å andra sidan så behöver man inte starta om datorn för att köra det virtuella systemet.

 

Man kan ha "dual boot", dvs man får i uppstarten välja om man vill köra XP eller Windows 7. När väl en av dem är igång så är det ensamt om datorn och det är precis som en vanlig installation av det Windows. Dock lite knöligt att hålla på och starta om datorn om man vill byta Windows ofta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah okej!

 

Tack för det, då tror jag att alternativ två är det som gäller i detta fall.

Vill ju ha maximal prestanda och inte någon delad.

Men då kör man bara in XP-skivan och fixar en installation? Eller krävs några andra åtgärder?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte gjort det men jag gissar att du startar datorn från XP-skivan. Då kommer troligen XP att skriva över uppstartshanteraren från Windows 7 så du behöver greja till något för att komma åt Windows 7. VistaBootPro brukar fixa till uppstartshanteraren i Vista och Windows 7.

 

Du måste ju ha ledigt utrymme på hårddisken för XP också. Om du inte har något idag så pröva med att skapa utrymme med diskhanteringen i Windows 7.

 

Det här verkar vara en bra sida att läsa:

http://www.sevenforums.com/tutorials/8057-dual-boot-installation-windows-7-xp.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...