Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

320GB blev 127GB


saibot8

Rekommendera Poster

köpte igår en ny hårddisk på 320GB

 

en sån här: Western Digital Caviar Blue 320GB SATA2

 

men när jag kopplar in den så säger windows att den bara är på ca 130GB

 

då min tidigare disk hade krashat så fick jag installera WIN XP på denna

 

finns det nåt sätt att få den att fatta att den är 320GB, jag e med på att den tappar en del i omräkningsfasen men inte sjutton skall det försvinna 190 GB???

 

/Tobias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installationsprogrammet för XP utan service pack (kanske också med bara service pack 1) kunde inte hantera hårddiskar som var större än 127 GB.

 

Kolla om inte resten av hårddisken syns som oallokerat utrymme i diskhanteringen (högerklick på Den här datorn - Hantera). Om det finns där så kan du antingen skapa en ny partition i det oanvända utrymmet eller med hjälp av ett partitioneringsprogram göra C: större. Jag kommer inte längre ihåg om XPs diskhantering kan göra en partition större men annars så finns det separata program som gParted.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack så mycket för hjälpen Cecilia

 

jag hittade i alla fall 170 GBG av resten av hårddisken i diskhanteraren

 

det får man ju vara nöjd med

 

jag kunde inte ändra på storleken på C i diskhanterana, så jag får plocka ner ett annat program för att fixa storleksfördelningen

 

än en gång tack för hjälpen

 

/Tobias

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kunde inte ändra på storleken på C i diskhanterana, så jag får plocka ner ett annat program för att fixa storleksfördelningen

Om du använder WinXp utan servicepack så är jag inte så säker på att du kommer att lyckas med detta.

Hämta servicepack här:

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=sv&FamilyID=0136e5f8-1684-4202-b2d0-c6a43430f12a

 

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=sv&FamilyID=5b33b5a8-5e76-401f-be08-1e1555d4f3d4

 

Du måste installera SP1 först sen så kan du installera SP3. Om du har SP1 så startar du direkt med SP3.

Mer info här:

http://support.microsoft.com/kb/322389

 

Thomas

 

[inlägget ändrat 2009-11-16 22:50:41 av Thomas1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Thomas,

 

Servicepackarna hade jag redan installerat, det var vid installationen av XP som win sa att disken bara var på 127GB, och detta var då utan något SP.

 

men diskhanteraren låter mig inte ändra storlek på systemdisken

 

tack

/Tobias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gammal dator? Finns en gammal BIOS-begränsning för stora diskar men det är typ historik a'la 90-talet nu.. nästan.

 

Hur stor hårddisk hade du tidigare?

Vad för dator/moderkort?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

datorn är ca 5 år gammal

 

den kom förinstallerad med 2 st 250GB, båda dessa har kraschat

 

sen har jag lagt in en 160GB, kommer inte ihåg om jag hade detta problemet med denna. det varden senaste som krashade

 

men problemet löset sig då jag la in SP2 & 3 för XP då hittade Win resten av hårrdisken...

 

/Tobias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet löst med andra ord? Hela disken syns men hela är inte partitionerad? Skapa då en sekundär partition! Alltid trevligt att dela diskar och separera system och användarfiler. exempelvis.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

yes,

 

fixade en ny D-disk och sen med hjälp av partition magic, så blev C lite mindre och D lite större.

 

tack alla för era inlägg

 

mvh

/Tobias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...