Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Eforum!


mindsleep

Rekommendera Poster

Jag har varit borta i MÅNADER. Jag har tröttnat på eforum.

 

Verkar som alla hjälpfulla andar också försvunnit i alla fall är mindre frekventa här.

 

Som sagt...borta i månader...först idag som jag börjar posta lite här. Försökt hjälpa flera och får upp en "500 sida".

 

Jag fattar det inte! Det är helt obegripligt! Ni har annonserat MYCKET mera än förut=mycket mera pengar, ändå så är det samma gamla problem som tidigare.

 

Jag förstår verkligen inte vad ni sysslar med? Det är helt obegripligt. Vet ni på idg inte vad problemet är? Saknar ni kompetens? Har ni växtvärk?

 

Vad är problemet? Varför är ni oförmögna att greppa problemet och ta itu med det? Det är liksom dålig historia som gång på gång upprepar sig och det finns inga ursäkter längre.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försökt hjälpa flera och får upp en "500 sida".
Det var lite problem kring klockan 1, troligen pga den backup som görs då.

 

Eftersom du inte har varit här så mycket under hösten så har du kanske missat den här tråden:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1166696

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia för infon.

 

Det kände jag inte till. Man har anlitat en extern firma för att göra jobbet. Lite märkligt att man inte har "inhouse" kompetens...men "let´s move on".

 

Kanon! Hoppas det kan rycka upp eforum från dess säkra död. Det här forumet har haft några av sveriges bästa "hjälpare". Sedan gick allt utför. Men inte så snabbt. Vilket är märkligt att IDG vägrade lägga till pengar. Nu har man dock fattat att man kan tjäna pengar på andras kunskap och annonser vilt. Säkert svindyrt att annonsera här också.

 

Jag är besviken på hur allt har sköts. Tycker det är väldigt oprofessionellt och jag kan absolut inte fatta hur man förbisett eforum som inkomstkälla. Det är fullständigt obegripligt. Hade jag suttit i IDG´s styrelse så hade huvuden rullas.

 

Det har under senaste åren varit "mycket snack och liten verkstad". Trådar som "Förslag på nya funktioner av eforum" har försvunnit. En massa halvhjärtade försök har skapats. Men inget har skett. Jag har varit borta i MÅNADER.....men inget har skett. Hela eforum är som ett mycket illa skött företag. Jag hoppas att du Cecilia och andra får betalt...för om NI skulle lämna eforum är allt dött.

 

Jag vet ingenting om idg´s "innerworking"....men jag har varit här ett par år. Jag är egen företagare inom IT-branschen, jag har hackat er (se hackat tråden)....något är fel. Något är mycket fel.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill också poängtera att felet inte ligger i dess kodare eller moderatorer som säkert gör ett kanon jobb.

 

Jag hackade er bokstavligen över en kafferast. Jag fick en liten idé och testade och tog över egna konton. Det är inte kodarnas fel....utan ledningen som inte begriper eller vill betala för programmering.

 

Felet ligger förmodligen i ett par killar i toppen som av någon vansinnig anledning inte begriper att om man ska tjäna pengar så måste man satsa pengar.

 

"Money draws money".

 

Därför säger jag....LÄGG UT EFORUM SOM OPENSOURCE!

 

PS. Jag är väldigt nära på att programmera en spindel som spindlar över allt innehåll på denna webbplats och släppa den som torrent. Synd om år av kunskap ska gå förlorad pga av att ledningen hellre kör Ferrari än Volvo.

DS.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

[inlägget ändrat 2009-11-15 03:59:22 av mindsleep]

[inlägget ändrat 2009-11-15 03:59:55 av mindsleep]

[inlägget ändrat 2009-11-15 04:20:51 av mindsleep]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att största problemet är att man i grund och botten bara har sett Eforum som en utgift och inte fattat vad vad som lockar väldigt många av besökarna – inte är det IDG:s första nyhetssida i alla fall.

 

Din analogi stämmer bra: pengar gör pengar. Man måste satsa för att vinna. I spartider och "finansgris" verkar forumet vara det första man sparade in på. En, inte bara "utgift" utan även "inkomstkälla", fick än mindre översyn.

 

Själv har jag varit på väg att kliva av det här tåget sen ungefär ett år tillbaks. Men av någon anledning stannat kvar även om jag nog inte har varit lika aktiv med skrivandet som förut. Istället ägnas tiden åt andra forum... Kanske något att tänka på; Eforum har faktiskt en väldig massa andra forum att konkurrera med om sina medlemmar.

 

Varför ska folk stanna kvar på just Eforum?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas att du Cecilia och andra får betalt...för om NI skulle lämna eforum är allt dött.
Jag får inte betalt för att svara på frågor, och så vitt jag vet ingen annan heller, men jag trivs här ändå :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte fattat vad vad som lockar väldigt många av besökarna – inte är det IDG:s första nyhetssida i alla fall.
Det är väl olika för olika personer. Det finns ju enormt många ute på företag som bara läser nyheterna på förstasidan och aldrig skulle komma på tanken att titta på Eforum. Det finns fler återkommande skribenter bland kommentarerna till nyhetsartiklarna än det finns i Eforum.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför få tanken och göra "tokiga" saker nu , när man äntligen är på gång att migrera om till en helt ny plattform, visst, vi här på forumet, användare och moderatorer tycker säkert också att Eforum inte har skött speciellt bra sista åren, men se framåt istället för att "se bakåt", strävan nu borde ju vara att Eforum ska bli det bästa forumet, eller hur?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia skrev:

Det finns fler återkommande skribenter bland kommentarerna till nyhetsartiklarna än det finns i Eforum.

Dessvärre har dynga fått ta över där varför jag så gott som aldrig läser kommentarerna. Dyngan sänker helhetsintrycket av hela sajten varefter den blir mindre intressant att läsa. Samma nyhetsinnehåll går alltid att läsa någon annanstans på nån sajt som ger ett högre kvalitetsintryck.

 

Just kvalitén på sajten gör att t ex TweakGuides inte tillåter artikelkommentarer. Sprida dynga får folk istället göra i forumet där...

http://www.tweakguides.com/

 

(så fick man det också sagt ;-))

 

Men visst är det olika för folk vad som lockar till IDG – själv älskar min lilla hjärna av någon anledning att knäcka problem, och lyckas bara den lilla hjärnan med att lösa problem åt någon annan så är det bara roligt – vad jag ville få sagt var att forumet i sig borde locka massor av folk, inte minst tack vare Google-träffar. Alltså massor av folk lockas hit alldeles oavsett IDG:s nyhetssidor (som jag själv bara läser ytterst sporadiskt av ovan nämnda skäl).

 

För övrigt så är bloggande ett skämt.

 

//gästen skrev:

Varför få tanken och göra "tokiga" saker nu...

Vet inte om du delvis syftade på mig, men jag bara berättade vad jag har varit på väg att göra flera gånger, men att nu stanna just innan mållinjen skulle vara lite knasigt faktiskt. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om du delvis syftade på mig, men jag bara berättade vad jag har varit på väg att göra flera gånger, men att nu stanna just innan mållinjen skulle vara lite knasigt faktiskt. Ironi

nej det var ämnat åt Mindsleep, för hans lilla inlägg kl 03:56 idag, där han rakt upp och ner erkänner att han tänker och har begått olagligheter, inte så smart kanske.

Men det finns säkert flera som har tänkt som du RN, och varit nära att helt lämna Eforum, när det var som sämst, för något/några år sedan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej inte ger det här några pengar.

 

mindsleep: straffet för dataintrång ligger väl mellan dagsböter och fängelse upp till två år? Så att öppet sitta och skrävla om såna här saker är kanske inte världens smartaste idé... Men du kanske gör det i "upplysningssyfte"?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska förtydliga för er icke läskunniga detta i mitt ursprungsinlägg:

 

"jag har hackat er (se hackat tråden)"

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1133644

 

Innan någon gör något förhastat!

 

Det är egentligen fel...jag utförde aldrig någon "attack" jag gjorde lokala tester. Så jag hackade mig själv med samma principer som eforum har och skickade vidare mina funderingar till IDG som bekräftade dem.

 

Jag har i den tråden bekräftat att jag inte hade för avsikt att skada eller förstöra någon egendom. Vilket jag för den delen inte gjorde heller. Det vet alla om.

 

Vadå "tokiga" saker nu? Vadå "se bakåt"? Att byta plattform är väll ingen garanti för att det inte blir ännu sämre? Det har ju lovats stort under flera år men inget har hänt. Antar att det har att göra med att IDG inte vill betala för programmeringen. Men mera anonnser har dock dock sett. Vilket med andra ord är lika med mera intäkter.

 

Om man nu får in mera intäkter...varför då inte lägga mera på utvekling?

 

"där han rakt upp och ner erkänner att han tänker och har begått olagligheter, inte så smart kanske."

 

Du syftar på min "hackning"...som jag sa så finns det en tråd om det...alla på idg vet reda om det. Oklarheter kring detta så är det bara att kontakta Pontus Jepsson på IDG.

 

Antar att du menar att spindla över innehållet och lägga upp det någonstans är olagligt. Varför skulle det vara det? IDG äger inte mina inlägg. Jag tror inte de äger någon annans inlägg heller. Varför är det olagligt? IDG äger väll knappast upphovsrätten till det jag författat? Sedan kan jag informera om att det är stor skillnad mellan att "tänka" och "att göra". Sedan när blev vi en polisstat där det är olagligt att "tänka".

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

[inlägget ändrat 2009-11-16 07:20:58 av mindsleep]

[inlägget ändrat 2009-11-16 07:22:54 av mindsleep]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska förtydliga för er icke läskunniga detta i mitt ursprungsinlägg:

 

"jag har hackat er (se hackat tråden)"

Jag är läskunnig och gjorde faktiskt en sökning efter "hackat tråden" men hade inte tid att söka tillräckligt... :P Alla läser inte allting som skrivs, inte heller jag som moderator läser ens en fjärdedel (förutom givetvis kanalerna jag är medansvarig över).

 

Innan någon gör något förhastat!

Det är i varje fall inte min sak att avgöra vad som ska hända när forumet blir hackat, eller som den där gången för ett år sen eller vad det blir när forumet gick på knä av en DOS-attack (jag känner inte ens till ifall någon polisanmälan gjordes den gången och i så fall vad utgången blev?).

 

Som sagt kände jag inte till "hackat tråden" sen innan så min första reaktion igår var typ "det här är under mindsleeps nivå", jag kollade klockan och tänkte på vad det var för dag och konstaterade för mig själv "jaha, han är full"... ;):)

 

[inlägget ändrat 2009-11-16 08:56:43 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är läskunnig och gjorde faktiskt en sökning efter "hackat tråden" men hade inte tid att söka tillräckligt

 

Det var mera menat till "gästen" som faktiskt var inne och skrev i den tråden...men det minns "gästen" förmodligen inte.

 

Det är i varje fall inte min sak att avgöra vad som ska hända när forumet blir hackat, eller som den där gången för ett år sen eller vad det blir när forumet gick på knä av en DOS-attack (jag känner inte ens till ifall någon polisanmälan gjordes den gången och i så fall vad utgången blev?).

 

Det är väll ganska stor skillnad mot det jag gjorde? Jag bad om lov först...när jag sedan inte fick det så gjorde jag en lokal test...och informerade sedan IDG.

 

jag kollade klockan och tänkte på vad det var för dag och konstaterade för mig själv "jaha, han är full"... IroniSkoj

 

Självklart...inte orkar jag på att hålla på att gnälla över obetydliga saker som eforum när jag är nykter.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller förvisso med i mycket av den kritik och oro som mindsleep framför.

 

Dock vill jag höja ett varningens finger för avbildning/spindling av eforum och spridande/offentliggörande av resultatet.

Jag tror att IDG framgångsrikt kan hävda att samligen inlägg (databasen) uppnår verkshöjd (jmf. sammanställning av verk eller kataloger) och därmed är skyddad av Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk.

 

/Cluster

----------------------------------------------

Any fool can use a computer. Many do.

-----[ http://eforum.kicks-ass.net ]------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock vill jag höja ett varningens finger för avbildning/spindling av eforum och spridande/offentliggörande av resultatet.
Ja, det finns ju ett exempel på att någon försökte få igång ett forum genom att kopiera trådar från Eforum

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=681581

där t ex fhe gör flera mycket läsvärda inlägg.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det finns ju ett exempel på att någon försökte få igång ett forum genom att kopiera trådar från Eforum

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=681581

där t ex fhe gör flera mycket läsvärda inlägg.

 

Nu var väll det inte direkt syftet. Syftet är att rädda all kunskap som finns i er databas och spara det så det i fortsättningen går att använda all kunskap som samlats här. Detta eftersom jag har inget förtroende för eforum och jag skulle inte bli helt förvånad om det en dag står "Stängt" på denna webbplats.

 

Vill också poängtera att OM jag skulle bygga en spindel så skulle jag självklart be om lov först! Precis som jag gjorde innan "hackningen" så att jag inte gör något olagligt.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

[inlägget ändrat 2009-11-16 12:40:24 av mindsleep]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus Jeppsson

Vilken spännande diskussion! Det glädjer mig orehört att Eforum väcker så starka känslor och att det finns ett så stort engagemang kring sajten! Det är det som gör att Eforum inte bara överlevt alla år, utan faktiskt är den absolut största svenska sajten i sitt segment, trots att den har misskötts så från oss på IDG.

 

Jag är den första att erkänna att den här sajten under många år skötts uselt. Och jag har full förståelse för den frustration många av er känner.

 

Det arbete som just nu pågår för fullt med att flytta över sajten till en modernare plattform borde har gjorts för länge sedan. När jag tog över som ansvarig för Eforum för ett och ett halvt år sedan var min ambition att göra det så fort som möjligt. Sen kom en finanskris emellan och gjorde att alla prioriteringar ändrades över en natt. Det var omöjligt att få loss resurser till ett så pass stort projekt som det är att migrera en jättesajt som Eforum till en ny plattform.

 

Nu är tiderna betydligt bättre, och just nu sitter två utvecklare i huset och jobbar enbart med Eforum-flytten. Och två designers nere i Linköping jobbar på att göra användarupplevelsen bättre.

 

Just nu verkar allt rulla på enligt tidsplanen. Det betyder att flera av er kommer att bli inbjudna till betatestning i början eller mitten av december, och vi kan lansera nya Eforum efter årsskiftet.

 

Vänliga hälsningar,

Pontus Jeppsson, communitychef

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Pontus!

 

Vilken spännande diskussion! Det glädjer mig orehört att Eforum väcker så starka känslor och att det finns ett så stort engagemang kring sajten!

 

Klart den gör. Jag och många andra har varit här i många år. En gång i tiden var den "top notch" tyvärr tycker jag andra forum har blivit bättre och ni på eforum har bara stannat av medans användarna hoppat av eller blivit mindre frekventa. (som jag själv).

 

Vad jag tyckt är märkligt är att man exponerar mera annonser på sidan men samtidigt har det inte hänt något nämnvärt. Men det är bra att någon slags tidsplan finns nu eftersom vi har hört "uppdaterings historierna" förut.

 

Jag hoppas innerligt att den nya plattformen blir bättre och att det blir enklare att för er att lägga ner tid och energi på forumet...och framförallt att IDG tycker det är värt pengarna. För utan pengar så händer inget.

 

Det var en av anledningen att jag tycker att plattformen borde körts som opensource då kunde jag och andra bidra med kod.

 

Bra att du hörde av dig i denna tråd med info.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus Jeppsson

Open source-spåret har diskuterats ganska mycket fram och tillbaka här på IDG, men vi valde i slutändan att satsa på att köpa in en kommersiell communityplattform.

 

Anledningen till att vi valde det är framför allt att den befintliga plattformen har nått vägs ände. Den är ett tio år gammalt lapptäcke av fixar och uppdateringar, och att jobba vidare på den koden är inte en långsiktig lösning. Vi behöver något nytt från grunden.

 

IP.Board som vi valde är marknadens bästa forumplattform, både när det gäller funktionalitet och prestanda. Dessutom går det att anpassa den efter egna behov i väldigt hög utsträckning. Två sajter i IDG-nätverket kör plattformen sedan länge (MacWorld och Studio) med goda erfarenheter.

 

Vi köper alltså en plattform från ett marknadsledande företag, och sen jobbar våra utvecklare med att anpassa plattformen efter era önskemål och på att migrera datan från gamla Eforum, vilket är en ganska stort och komplext jobb. Och jag är övertygad om att det går betydligt fortare och att slutresultatet blir bättre än om vi (tillsammans med er) skulle bygga vidare på den gamla plattformen, eller bygga något nytt från scratch.

 

Sen finns det naturligtvis många andra positiva aspekter med att utveckla sajten som ett open source-projekt, inte minst ur ett pr-perspektiv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var mera menat till "gästen" som faktiskt var inne och skrev i den tråden...men det minns "gästen" förmodligen inte.

Jodå, visst minns jag denna tråd, minns också att vi i denna tråd uppmanade dig att inte begå något hack på egen hand, utan att gå via den riktiga vägen, som du också tillslut gjorde.

 

Men som du skriver ibland, så kan det missförstås, vi som vet hur du skriver/menar, känner till det, men inte alla, skriver du, att du ska/tänker hacka idg/Eforum, så kan vissa tro att du menar allvar.

 

Det är väll ganska stor skillnad mot det jag gjorde? Jag bad om lov först...när jag sedan inte fick det så gjorde jag en lokal test...och informerade sedan IDG.

Juridiskt sätt, så gick du emot lagen, eftersom du ändå utförde din handling, även om du informerade idg efteråt.

Juridiskt tolkat, så skulle IDG och Pontus kunnat polisanmäla dig för dataintrång för detta, men nu gjorde dom inte det.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, visst minns jag denna tråd, minns också att vi i denna tråd uppmanade dig att inte begå något hack på egen hand, utan att gå via den riktiga vägen, som du också tillslut gjorde.

 

Ja, det gjorde jag. Jag hade aldrit tänkt göra något olagligt. Om jag hade tänkt det hade jag först inte bett om lov!

 

Men som du skriver ibland, så kan det missförstås, vi som vet hur du skriver/menar, känner till det, men inte alla, skriver du, att du ska/tänker hacka idg/Eforum, så kan vissa tro att du menar allvar.

 

Att skriva en spindel som spindlar över innehållet är inte att "hacka".

 

Juridiskt sätt, så gick du emot lagen, eftersom du ändå utförde din handling, även om du informerade idg efteråt.

Juridiskt tolkat, så skulle IDG och Pontus kunnat polisanmäla dig för dataintrång för detta, men nu gjorde dom inte det.

 

Juridiskt sätt så uppviglar du! Du har helt fel. Jag gjorde aldrig en hack mot eforum. Jag gjorde det LOKALT på min dator. Det är stor skillnad det. Den enda jag hackade var jag själv...med eforums principer.

 

Sluta och gnäll om polisanmälningar hit och dit. Du vet inte ens vad jag gjorde. Så du sitter med knapphändig information och snackar om polisanmälningar. Om du har några synpunkter så kan du ta ett snack med Pontus Jeppsson (som är här och skriver i tråden). Det var han jag hade kontakt med.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bara försökte förklara att många som läser inläggen här på forumet, läser rakt upp och ner.

Står det att "Jag hackade er bokstavligen över en kafferast", så tror många att det verkligen handlade om ett hack, att denne jag verkligen tog sig in illegalt på en annan dator.

Fortfarande, vi som är här ofta, och vet hur många skriver/menar, vet att du för det mesta inte alltid menar vad du skriver.

Men det finns också en poäng i Clusters inlägg igår kl 10:57, och det står också i Eforums regler, längs ner gällande upphovsrätten, att allt material som återfinns på IDG.se och dess undertjänster är skyddad av IDG, och är IDG international Data Group ABs egendom, och får inte spridas eller mångfaldigas utan tillstånd.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bara försökte förklara att många som läser inläggen här på forumet, läser rakt upp och ner.

Står det att "Jag hackade er bokstavligen över en kafferast", så tror många att det verkligen handlade om ett hack, att denne jag verkligen tog sig in illegalt på en annan dator.

 

Det gör inte så mycket vad folk tror. Om det är någon som ska/kan göra en polisanmälan så är det IDG. De vet redan vad jag gjorde. De har även visat tacksamhet för det. Om det var någon annan än jag som fått samma idé och mixtrat lite på sin dator så hade det kunnat sluta betydligt värre.

 

Men det finns också en poäng i Clusters inlägg igår kl 10:57, och det står också i Eforums regler, längs ner gällande upphovsrätten, att allt material som återfinns på IDG.se och dess undertjänster är skyddad av IDG, och är IDG international Data Group ABs egendom, och får inte spridas eller mångfaldigas utan tillstånd.

 

Ja, det visste jag inte. Det har jag aldrig sagt något emot heller. Jag har bara sagt att spindla är inte samma som att hacka.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...