Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kronofogden


Databecca

Rekommendera Poster

Min far berättade innan att den 3 December skall kronofogden komma hit och göra en utmätning!

 

Risken finns att dom kan ta huset!

 

Vi har inget annat till värde här hemma alls mer än just huset!

 

Men kan dom verkligen utmäta huset när det finns två ungdomar hemma trots dom är över 18 år?

 

Fast mamma o pappa håller på med skuldsanering?

 

och att även pappa håller på att betala av huslånet som han ska varje månad?

 

dom tar ju redan 6000 sammanlagt från mamma o pappas lön varje månad?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Risken finns att dom kan ta huset!

 

Har dom uttryckligen sagt det? Dom har rätt att "ta" vad det finns av värde så att skulden kan betalas. Har man tex en skuld på 1 miljon och saker av ett värde på 300 000, och huset är värt 10 miljone, ja, då kan dom "ta" det.

 

Men kan dom verkligen utmäta huset när det finns två ungdomar hemma trots dom är över 18 år?

 

Jag skulle säga "just därför". Hade barnen varit under 18, hade man kunnat ta hänsyn till barnen, men är man över 18 anses man kunna ta ansvar för sitt eget liv och boende.

 

Fast mamma o pappa håller på med skuldsanering?

 

Så enkelt är det inte. En skuldsanering gäller för de skulder som fanns när man blev beviljad den. Om man efter det, har skaffat nya skulder, så ingår dom inte i skuldsaneringsavtalet, utan kan utmätas på vanligt sätt.

 

och att även pappa håller på att betala av huslånet som han ska varje månad?

 

Det är helt ointressant. Kronofogden bryr sig inte en millisekund om vilka skulder man KAN betala, bara de man INTE kan betala.

 

 

dom tar ju redan 6000 sammanlagt från mamma o pappas lön varje månad

 

Tydligen räcker inte det, troligtvis pga som jag skrev, att de har "nya" skulder.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...