Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Batterifråga


aran009

Rekommendera Poster

 

Jag har en förträffligt fungerande laptop, en Asus eeepc1000H.

Men, min fråga är hur man ska göra med batteriet. En god vän menar att man alltid ska ha laddarsladden isatt när man använder laptopen där elkontakt finns tillgänglig, och att man då helt skonar batteriet. Batteriet ska endast användas där elkontakt ej finnes tillgänglig.

 

En annan rådgivare hävdar att man ska ladda batteriet fullt och sedan köra utan laddarsladd tills batteriet är urlakat.

 

Hur ska man göra??

 

Arne

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har tillverkaren skrivit i datormanualen? För de vet ju vad som gäller konstruktionen i just din dator.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Manualen ja, jag fick bara med en manual på CD, och densamma är på franska!!

 

Mina kunskaper i det franska språket är dessvärre relaterade till ett års studier på sent 1950-tal i högre allmänna läroverket...

 

Jag har jagat som besatt efter en svenskspråkig manual men ej lyckats finna någon.

 

Arne

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska kunna köra jämt med strömkabeln i, men bara för att låta batteriet jobba ibland, så kan det löna sig att köra på batteridrift ibland, och gärna någon gång, köra slut på batteriet, och ladda upp igen.

 

På den minipc jag har här så gör jag så, kollade med supporten om detta, dock kör jag med en Samsung, men det borde vara lika för dig, batterierna är ju av samma typ.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I den svenska bruksanvisningen står det bara enl. bild.

 

Edit: Och i den engelska fullständiga manualen ungefär samma sak. Inget om vad som är bäst för batteriet.

[inlägget ändrat 2009-11-12 12:09:23 av Mikael63]

1170391_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina erfarenheter, är att köra så mycket som möjligt på batteriet. Ha endast strömkabeln i för att ladda batteriet, eller för att använda datorn då batteriet är tomt.

 

Batteriet tar stryk av att laddas hela tiden, vilket händer om strömkabeln alltid sitter i.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Om datorns batteri laddas hela tiden som strömsladden är inkopplad så är laddningsautomatiken uselt konstruerad. Kan nog förekomma åtminstone förr.

 

För att dessutom skona batteriet är det bra om laddningen funkar så här enligt citat ur min HP manual:

 

"Obs!

Om du kopplar från nätadaptern och kopplar in den igen när batteriets laddningsnivå ligger mellan 95% och 100% kommer inte batteriet att börja ladda igen förrän den återstående laddningsnivån understiger 95%. Detta sker för att förhindra korta laddningscykler som påverkar batteriets livslängd negativt."

 

Vill man vara säker, om man normalt ändå har den elansluten, kan man ju plocka ur batteriet.

 

Om man föredrar batterift så finns det ingen anledning att ladda efter varje session.Laddningen sliter och batteriet skadas ej av att vara delvis laddat.

 

LARSAS

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-11-13 06:45:45 av LARSAS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...