Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Usb ur funktion på Packard Bell laptop


Annap

Rekommendera Poster

Hej!

Hoppas att någon kommer på något lätt jag har missat;)

Försöker hjälpa en mindre datorkunnig tjej med hennes laptop - en packard bell. Hon sa att internet/modemet slutat fungera. Jag har hjälpt henne med det en gång förut. Hon har ett 3g-modem från 3. Sist det var problem konstaterade jag att hon hade mycket dålig täckning samt att det bara kopplade ner hela tiden. Jag provade att använda windows egen anslutning istället för 3s program och kunde då välja mellan 2g (förvalt) och 3g. När jag valde 3g och anslut kopplade modemet upp och blev stabilt. Detta har fungerat i ett par månader iaf.

Den här gången var problemet inte så enkelt. Datorn känner inte av när man stoppar i modemet. Efter ett ha kollat lite inställningar beslutade jag mig för att ansluta en (usb-)mus eftersom jag inte gillar touch-paden. Men musen identifierades inte heller av datorn. Inte heller mitt usb-minne...

Har testat alla 3 enheterna i min egen dator och den känner av alla tre.

Testade att ominstallera drivrutinerna till modemet utan resultat.

Testade att ta bort alls usb-enheter i enhetshanteraren men innan jag avinstallerat alla börjar datorn hitta dem igen - jag är van att få starta om innan detta händer...

Ibland när jag pluggar in någon usb så händer ingenting. Ibland händer följande: först ingenting. Efter 30-60 sek piper datorn till. Efter ytterligare någon minut kommer det upp en ruta som ber mig ta bort och återansluta enheten eftersom den inte kan identifieras. Oavsett om jag gör detta eller inte kommer efter ca 10 sek en ruta som talar om att den nya enheten håller på att installeras - och snart därefter är det klart. Men den har bara installerat en ny okänd enhet. Efter ett par försök har man lika många okända enheter. Samma resultat oavsett om det är modem, sticka eller mus.

Har kollat bios en snabbis men hittade bara en enda inställning på usb och där verkade allt vara i sin ordning...

Vare sig jag stoppat i sticka eller modem kan jag inte se enheterna i den här datorn...

Har även försökt att återställa till en tidigare återställningspunkt (när modemet fungerade) utan att återfå funktionen i portarna...

 

Har sökt här i forumet utan att hitta något säkert kort. Ev att ett chipset saknas? Men det här har ju inte hänt i samband med någon ominstallation eller dylikt...?

 

Ska imorgon bitti koppla upp datorn med kabel på nätverk. Det kommer evinnerliga frågor om massa uppdateringar varje gång jag startar så om inte annat slipper jag det sen. Ska jag försöka uppdatera något på packard bell?

 

Tacksam för alla tips!!!

/Annap

 

------------------------------------------------------------

******Salander2 kallar mina vänner mig -

känns inte som det beror på datakunskapen just nu ;) ******

------------------------------------------------------------

 

[inlägget ändrat 2009-11-12 01:19:02 av Annap]

[inlägget ändrat 2009-11-12 01:20:12 av Annap]

[inlägget ändrat 2009-11-12 01:21:07 av Annap]

[inlägget ändrat 2009-11-12 01:22:26 av Annap]

[inlägget ändrat 2009-11-12 01:23:18 av Annap]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fredrik Johansson

Något att testa är att visa alla, även dolda enheter i enhetshanteraren. Plocka bort alla referenser (och därmed drivrutiner) till dina usb-grejer och starta om. Låt sedan windows "upptäcka" dem igen och installera nya, fräscha drivrutiner igen.

 

Se: http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc958122.aspx

och: http://www.tech-recipes.com/rx/504/how-to-uninstall-hidden-devices-drivers-and-services/

 

/Fredrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Åh titta exakt samma problem som jag har med min ju. (skrev ett inlägg om detta i förgår) har inte kunnat få det att funka och nu krabbar donken så jag kopplar upp mig mot min mobil.

 

Samma dator och samma modem fast jag har dock telia. Blir galen. Va inne på packarbells sida men fattar nada hittar inget till detta problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...