Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem att läsa skrivbar LP CD-R, vad göra?


hostname81

Rekommendera Poster

Hej satt med en klient förut idag som jag skall bygga en hemsida åt och vi gick igenom vilka bilder som skall vara med på sidan bland annat. Bilderna låg på en sådan cd-r skiva men inte en vanlig utan en sådan som ser precis ut som en gammal lp skiva ( se här: http://www.coolstuff.se/LPCD-R)

Min bärbara Sony Vaio läste skivan utan problem men sedan tog jag ut skivan och körde en annan skiva, när klienten hade gått så sätte jag in skivan igen för att kopiera över de bilder som jag skulle ha från skivan men då vägrar cd spelaren läsa skivan. Andra skivor läser den utan problem. Jag har även testat LP CD-R skivan på en annan dator men samma fel där. Testade att ominstallera cd-spelare fastän jag i princip var helt söker på att det inte skulle lösa problemet.

 

Jag testade att komma åt skivan via cmd men får då felmeddelandet:

Diskstrukturen är skadad och kan inte läsas.

 

Nån som haft problem med LP CD-R skivor vet vad som kan ha hänt?

 

Tacksam för svar

//Pontus

 

 

[inlägget ändrat 2009-11-09 11:24:07 av hostname81]

 

 

 

Flyttar tråden till lämpligare forum

//gästen - Moderator för Bärbara datorer

 

[inlägget ändrat 2009-11-09 12:05:54 av //gästen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har flera "svarta" cd-skivor, dvs där undersidan är svart istället för ... uuuhh, "spegelfärgad" ;)

 

Hursomhelst, alla cd/dvd-spelare klarar inte av svarta skivor. Det är ett känt problem och lösningen är att undvika att använda svarta skivor. Använd "spegelfärgade"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju inte jag som valt att använda svarta skivor utan den jag fick skivan av men varför fungerade det då första gången?

Min dator är ju inte ens 2 år så den borde väl ha stöd för svarta skivor men så är det tydligen inte då.

tack för svaret.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min sprillans nya blu-ray spelare klarar inte av svarta skivor. Så jag fortsätter nog med att skylla på skivorna. Och varför det fungerade första gången, vet jag inte.

 

Om det inte är så enkelt att du glömt avsluta sessionen på skivan. När man bränner skivor så måste man väll stänga den ordentligt efter sig för att den skall fungera korrekt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja vet ej vem som brännt skivan så det med att slutföra kan jag inte svara på men skall höra mig för om det finns något annat ex skivan som jag kan tanka bilderna från.

Tack för svaren.

//Pontus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...