Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Batteriadaptern till min bärbara dator...


wave

Rekommendera Poster

Beror på. Volt är iofs viktigt, men ännu viktigare är att den kan leverera den mängd ström som datorn behöver. Det heter Ampere.

 

Den adaptern du vill använda måste klara att leverera MINST samma ampere som den trasiga adaptern.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Volten är ok. I datorn sitter kretsar för spänningsomvandling till 5 och 12 volt. 19 eller 20 volt i matning gör ingen skillnad. Hade det varit 40 Volt så hade det inte varit lika bra.

 

Men se fortfarande upp med Ampere... Klarar inte adaptern strömmer så går säkringen eller så går den (adaptern) sönder.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligtvis räcker strömmen.

 

Att org-adaptern är satt till 1.6 A är förmodligen inte exakt. Ingen tillverkare bygger en adapter som matchar exakt på Ampere, man har alltid en viss säkerhetsmarginal och jag vill påstå att 1.5 A är inom den marginalen.

 

En annan sak som jag kom att tänka på nu, är att du ska kolla så att org-adaptern och nya adaptern, har Plus och Minus på samma ställe. Vissa adaptrar har Plus i mitt-stiftet, andra i höljet. Är det fel, så kommer att grilla en eller båda prylar beroende på hur välbygga de är....

 

Symbolen som visar detta finns alltid på adaptern, det är en halv-cirkel kring en punkt, där punkt och halv-cirkel är märkta med + och -.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...